Reiswinkels verdwenen de afgelopen jaren uit het straatbeeld door de transitie naar online, en zelfstandig, boeken. Toch zijn reiswinkels niet geheel verdwenen en lijken ze een heropleving te maken onder jongeren, die opzoek zijn naar betrouwbare informatie. We spraken Petra Kok, woordvoerder van TUI, en Maggie Kieboom, manager bij TravelXL, over de trend.
Reiswinkels zijn in de afgelopen twintig jaar voor een groot deel verdwenen uit het Nederlandse straatbeeld: het aantal fysieke reisbureaus daalde sinds 2005 met 73 procent. Dat blijkt uit data die BNR heeft opgevraagd bij onderzoeksbureau Locatus. Waar er in januari 2005 nog 2.114 fysieke reisbureaus waren, zijn dit er in juli 2025 nog maar 564.
Petra Kok, woordvoerder van TUI, ziet ondanks de digitalisering nog altijd een duidelijke rol voor fysieke reisbureaus. "Vroeger waren reiswinkels overal te vinden," vertelt ze. "Zelfs de V&D, ANWB en Rabobank hadden een reisbureaubalie." Volgens Kok sloegen meerdere faillissementen van reisorganisaties grote gaten in het reisbureau-landschap. "Maar de reisbureaus die vandaag de dag bestaan zijn robuust en verkopen op meerdere manieren, ook door inzet van ZRA’s en een eigen website. TUI kiest er met haar eigen reisbureaus bewust voor om aanwezig te blijven in het straatbeeld. Een reisbureau is voor TUI meer dan alleen een verkooppunt. Het draait ook om zichtbaarheid in de winkelstraat en maakt deel uit van onze omnichannelstrategie; de klant bepaalt of hij offline of online een reis koopt. Onze vestigingen zijn multi-inzetbaar, ook als achtervang van het customer services center en dus van blijvende waarde."
Kok benadrukt vooral het grote voordeel dat een reiswinkel biedt: "Ontzorgen, persoonlijk contact, advies en zekerheid. Een reis moet je als consument doordacht boeken; Reizen vraagt om voorbereiding en inzicht, zeker in de wereld van vandaag. Een reisbureau kan duiding en ondersteuning geven in dat proces. Programma's als MAX Vakantieman bestaan juist omdat het geregeld misgaat met vakanties die mensen zelf, soms niet echt doordacht, boeken. Dat onderstreept het belang van goed advies en bijstand mocht er iets mis gaan. Die vraag naar zekerheid en overzicht maakt ook dat de pakketreis sinds de coronajaren weer aan populariteit wint."
Die behoefte aan zekerheid en persoonlijk advies is volgens Kok ook bij jongeren groeiende. “We zien dat ze eerst zelf online research doen, maar dan alsnog bij ons aankloppen”, zegt ze. “Zelfs mijn eigen kinderen doen dat, omdat ze niet het risico willen lopen, dat de villa die ze met hun vrienden uitgekozen hebben, niet bestaat of ze met lege handen staan bij een gecancelde vlucht. Online is het aanbod zó groot dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Een reisbureau biedt dan expertise, overzicht en een vertrouwd gezicht. En dat is precies waarom het persoonlijke contact, ook in deze tijd, nog steeds zo gewaardeerd wordt."
Maggie Kieboom, manager bij TravelXL in Zierikzee, beaamt het volmondig: het reisbureau heeft nog altijd bestaansrecht. "Wij bestaan al 45 jaar, dat zegt wel iets," vertelt ze terwijl ze net van achter de balie komt. In een wereld waarin alles steeds sneller gaat en mensen zelf hun reizen online kunnen boeken, blijft het persoonlijk contact aan de balie van onschatbare waarde. "Het draait erom dat je je klant kent. We zijn geen standaard loket, maar bieden echte toegevoegde waarde doordat we kunnen inspelen op persoonlijke wensen. Die wisselwerking maakt het verschil. Dankzij ons netwerk en de ervaring die we zelf opdoen tijdens onze eigen reizen, kennen we de bestemmingen echt."
Opvallend is, zoals Kok ook bemerkte, dat er de afgelopen vijf jaar juist méér jongeren naar het reisbureau komen. "Dat komt door social media," legt Kieboom uit. "Ze zien daar prachtige beelden van bestemmingen en komen dan naar ons toe met vragen. Maar wat je online ziet, komt lang niet altijd overeen met de werkelijkheid. Zo kwam er laatst iemand die naar Madeira wilde maar ook graag aan het strand wilde liggen. Dat gaat niet. Dan is het onze taak om goed te inventariseren: wat is je intentie met de reis? Als je wilt relaxen op het strand, is het zonde om naar Madeira te gaan."
Ook wie een slechte ervaring heeft gehad met online boeken of via via negatieve verhalen hoort, zoekt steeds vaker de zekerheid van een fysiek reisbureau op. "Klanten zeggen vaak: wat fijn dat we gewoon even kunnen binnenstappen, al maken veel een afspraak. Die persoonlijke benadering kan veel ellende voorkomen," aldus Kieboom. "Een maatwerkreis boek je niet zomaar even online, tenzij je daar veel tijd en energie in steekt. Bij ons weet je zeker dat er iemand voor je klaarstaat, ook bij onverwachte problemen. We zijn aangesloten bij SGR en ANVR, dus klanten kiezen bewust voor betrouwbaarheid. Het vakantieplezier begint voor velen al bij het reisbureau – zodra de deur dichtvalt en ze bij ons aan de balie staan, begint de reis."