15 oktober 2025
Thumbnail voor Reizen draait steeds vaker om contact maken, niet alleen ontsnappen

Reizen draait steeds vaker om contact maken, niet alleen ontsnappen

Waar datingapps vluchtige contacten brengen, zoeken reizigers juist weer naar echte ontmoetingen. Dat blijkt uit het nieuwe Travel Trends 2026 Report van Skyscanner. Meer dan een derde van de Nederlandse reizigers (37 procent) geeft aan dat zij naar het buitenland gaat, of dat overweegt, om nieuwe mensen te ontmoeten. Onder Gen Z ligt dat aandeel zelfs op 65 procent.

Volgens Skyscanner markeert de trend, die de naam ‘Catching Connections’ kreeg, een duidelijke kentering: reizen wordt opnieuw gezien als dé manier om écht contact te maken. Voor veel mensen is reizen niet langer een ontsnapping, maar een kans om verbinding te zoeken, staat in het rapport.

Van ontmoeting tot vriendschap
Nederlandse reizigers zoeken op uiteenlopende manieren contact tijdens hun reizen. Zo zegt 23 procent mensen uit andere culturen te willen ontmoeten, 17 procent hoopt nieuwe vriendschappen te sluiten en 16 procent zoekt bewust contact met locals om een bestemming beter te leren kennen.

Ook online is de trend zichtbaar: hotelboekingen via Skyscanner’s solo travel-filter zijn wereldwijd met 83 procent gestegen. Daarnaast nam het aantal discussies over daten tijdens het reizen op Reddit met bijna 500 procent toe ten opzichte van vorig jaar.

‘Ont-moeten’ volgens Chris Zegers
Reiziger en tv-presentator Chris Zegers herkent de trend: “Voor mij is Catching Connections de ware essentie van reizen: het is ont-moeten, het loslaten van verplichtingen en verwachtingen. Juist dan ontstaan de mooiste, spontane ontmoetingen.”

Uit het onderzoek blijkt dat 36 procent van de Nederlanders tijdens het reizen meer openstaat voor nieuwe contacten, en 26 procent zich vrijer voelt om zichzelf te zijn, wat volgens Skyscanner bijdraagt aan oprechtere verbindingen.

Zeven trends voor 2026
Catching Connections is één van de zeven trends uit Skyscanner’s jaarlijkse trendrapport. Andere thema’s voor 2026 zijn onder meer reizen voor persoonlijke groei, wellness in de bergen en het ontdekken van bestemmingen via literatuur of lokale markten.

Het volledige rapport is te vinden via de Skyscanner-app en op skyscanner.nl.

Recente berichten