BRUSSEL - Ryanair heeft hard uitgehaald naar de Belgische regering over de vliegtaks die België wil invoeren. Volgens de prijsvechter is het belachelijk dat transferpassagiers mogelijk worden uitgezonderd van het hoogste tarief van 10 euro. “Deze vliegtaks beschermt de Lufthansa Group (de eigenaar van Brussels Airlines, red.) ten koste van het milieu."
België is van plan om vanaf april een vliegtaks in te voeren van 10 euro per passagier voor vluchten met een eindbestemming op minder dan 500 kilometer afstand. Bij meer dan 500 kilometer wordt de taks 2 euro voor bestemmingen binnen de Europese Economische Ruimte (alle EU-landen plus Liechtenstein, Noorwegen en IJsland) en 4 euro voor bestemmingen daarbuiten.
Ryanair wijst erop dat er jaarlijks 600.000 passagiers tussen Brussel en Frankfurt vliegen. Dat zijn voornamelijk klanten van de Lufthansa Group, die zowel in Brussel (Brussels Airlines) als Frankfurt (Lufthansa) een belangrijke hub heeft. Deze route is maar iets meer dan 300 kilometer. Wie Frankfurt als eindbestemming heeft, betaalt daarom straks 10 euro extra taks.
Maar, zo klaagt Ryanair, wie in Frankfurt overstapt naar een andere vlucht met eindbestemming op meer dan 500 kilometer, betaalt ‘slechts’ 2 of 4 euro taks op de vlucht uit Brussel. Ryanair noemt het daarom een “fake ecotaks”. “Als de Belgische regering echt de emissies omlaag wil brengen, dan kan ze niet transferpassagiers op een vlucht van 300 kilometer uitzonderen van het 10 euro-tarief.”
Volgens de prijsvechter beschermt België hiermee de legacy airlines (Lufthansa, Brussels Airlines) “ten koste van het milieu”. "Transferpassagiers zijn de grootste vervuilers". Ryanair wil liever helemaal geen vliegtaks. Het stimuleren van duurzame kerosine zou een beter plan zijn. Maar als die taks er komt, dan zou volgens Ryanair de uitzondering voor transferpassagiers moeten vervallen.
De budgetmaatschappij heeft onderstaande infographic gedeeld om haar punt te maken: