3 september 2025
Thumbnail voor Sander Schimmelpenninck opent reisbureau: ‘Juist het reisbureau wordt weer interessant als businessmodel’

Sander Schimmelpenninck opent reisbureau: ‘Juist het reisbureau wordt weer interessant als businessmodel’

Opiniemaker en ondernemer Sander Schimmelpenninck waagt zich aan een nieuw avontuur: de reisbranche. “Die hele wereld ken ik natuurlijk nog niet zo goed,” vertelt hij aan Reisbizz. Het idee om een modern reisbureau te beginnen, gespecialiseerd in op maat gemaakte reizen naar Zweden, ontstond al zo’n twee jaar geleden en is nu werkelijkheid. “Ik kreeg ontzettend veel berichten van mensen die mij via sociale media volgen en dacht: daar ligt een kans.”

Maar als je een kans krijgt, moet je 'm nog wel inkoppen. Ervaring in de reiswereld had de ondernemer nog niet, maar dat veranderde snel na de oprichting van travel.se. “We doen ervaring op door te beginnen. Zonder enige kennis van deze wereld zijn we gewoon van start gegaan.”

Inspelen op reistrends

Schimmelpenninck verdiepte zich in de nieuwste reistrends en zag al snel een duidelijke ontwikkeling: steeds meer mensen uit Nederland en West-Europa reizen naar Scandinavië vanwege de koelere zomers. “Coolcation, noemen ze dat. En Zweden heeft natuurlijk enorm veel te bieden. Het land is groot en je wilt verstandig reizen, dus niet urenlang in de auto zitten, maar wel genoeg zien.”

Maar Zweden is geen Frankrijk, benadrukt hij. “In Frankrijk kun je bijna in elk dorpje een schattig pleintje vinden. In Zweden is dat anders. Daar kom je soms niet verder dan een tankstation en een supermarkt. Je moet dus echt weten waar je heen gaat.”

Reisbureau als businessmodel

Dat brengt hem op de terugkerende rol van reisbureau anno nu. “We dachten allemaal dat een reisbureau niet meer levensvatbaar zou zijn door het internet. Maar inmiddels is het internet zo vol met bomen dat je het bos niet meer ziet. Algoritmes sturen je naar plekken waar zij geld aan verdienen, niet per se naar waar jij naartoe wilt. Natuurlijk kun je alles zelf uitzoeken, maar het kost enorm veel tijd. En juist daarom wordt het reisbureau weer interessant als businessmodel.”

Belangrijk daarbij is de prijs. Schimmelpenninck schreef op z'n zakelijke kanaal dat reizigers niet meer betalen dan als ze zelf zouden boeken en ook nog eens tijd besparen. Waar zit dan de crux van het businessmodel? “Via ons betaal je niet meer dan wanneer je zelf via Booking of Airbnb boekt, die een flink deel afromen. Wij hebben natuurlijk deals met partners, met accommodaties, waardoor wij minder betalen. Zo zorgen we dat je niet duurder uit bent dan als je zelf zou boeken, maar wel enorm veel tijd bespaart en veel meer service hebt.”

Infrastructuur

Frank Radstake van de ANVR wees er al op dat de Zweedse infrastructuur nog in ontwikkeling is en niet klaar voor grote groepen toeristen. Schimmelpenninck bevestigt dat: “Er zijn nog weinig grote hotels of luxe resorts. Wat je wel veel ziet, zijn kleinschalige plekken met een fantastisch restaurant. Zweden kent een hele goede culinaire traditie. Dan hebben ze bijvoorbeeld een heel mooi restaurant met echt een topchef, en dan hebben ze er nog tien kamers bij. Ja, dat soort accommodaties zijn super populair, die kennen wij allemaal goed.”

Klinkt luxe. Zijn reisbedrijf, travel.se , mikt dan ook op een hoger segment. “Nederland telt veel mensen met een bovenmodaal inkomen die bereid zijn te investeren in een goede vakantie. Onze grootste doelgroepen zijn stellen – jong en oud – en gezinnen met kinderen van pakweg vijf tot achttien jaar.”

Zweedse garantie

Hoewel travel.se geen lid is van de ANVR, is er wel een garantie. “We zijn een Zweeds bedrijf en aangesloten bij het Kammarkollegiet, het Zweedse equivalent. Dat werkt met een fonds waarin wij geld storten. Na de reis, als alles goed is verlopen, krijgen wij dat geld terug. Zo is de klant beschermd, net zoals in Nederland.”

Schimmelpenninck zijn slotboodschap? “Heel simpel: bel ons!”

Recente berichten