28 november 2024
Thumbnail voor Schiphol rijdt reizigers met autonome rolstoel naar de gate

Schiphol rijdt reizigers met autonome rolstoel naar de gate

SCHIPHOL - Mindervaliden of oudere reizigers kunnen deze week met een zelfrijdende rolstoel naar de gate worden gebracht op Schiphol. De luchthaven en dienstverlener Axxicom voeren een test uit met het concept, die reizigers meer service moet bieden en het personeel ontlast.

De rolstoelen worden geleverd door WHILL Autonomous Mobility en maakten eerder al succesvol hun entree in Tokio.

Tijdens de proefperiode wordt een aantal reizigers met de zelfrijdende rolstoelen naar hun gate gebracht. “We willen alle reizigers een fijne reiservaring bieden op Schiphol. Daarom testen we deze innovatie. Met de zelfrijdende rolstoelen verkennen we hoe reizigers met verminderde mobiliteit zelfstandig en veilig hun weg kunnen vinden op de luchthaven. Daarmee spelen we in op de behoefte van deze doelgroep om onafhankelijk te kunnen reizen. We zijn benieuwd naar hun ervaringen tijdens deze pilot”, aldus Patricia Vitalis, directeur Airport Operations & Aviation Partnerships.

Zelfstandig op pad
De zelfrijdende rolstoel heeft een bagagerek aan de achterzijde waar de handbagage in geplaatst kan worden. Vervolgens kan de reiziger op het service scherm een bestemming op Schiphol invoeren, bijvoorbeeld de gate voor het boarden. De rolstoel rijdt dan zelfstandig naar deze bestemming toe.

De rolstoel beschikt over sensoren die rekening houden met andere reizigers, obstakels en de ruimte om zich heen. Er zit een noodknop op de rolstoel en een stoelriem om de veiligheid te garanderen. Na aankomst op de bestemming stapt de passagier (indien mogelijk) uit en rijdt de rolstoel zelf terug naar het startpunt, waar nieuwe reizigers gebruik kunnen maken van de rolstoelen.  

Tekst gaat verder onder de video.

“De zelfrijdende rolstoelen zijn een uitkomst voor oudere reizigers of mensen die door medische redenen geen lange afstanden kunnen afleggen. Maar ook voor passagiers die zich zorgen maken of ze de weg wel vinden. Deze reizigers helpen we nu al met onze passagiersassistenten. We verwachten dat deze innovatieve oplossing bijdraagt aan een toekomstbestendige dienstverlening van onze organisatie”, stelt Vincent Kas, Managing Director van Axxicom Airport Caddy.
De pilot duurt één week. Na evaluatie wordt besloten of de WHILL Autonomous Mobility Service een vaste plaats op Schiphol krijgt.



Recente berichten