19 juli 2024
Thumbnail voor Sunweb plant nachttreinen, maar er is nog geen rollend materieel

Sunweb plant nachttreinen, maar er is nog geen rollend materieel

SCHIPHOL - Sunweb wil vanaf eind dit jaar reizen per nachttrein naar de wintersport aanbieden, later gevolgd door zonbestemmingen, maar samenwerkingspartner European Sleeper is nog op zoek naar rollend materieel. 


De twee partijen kondigden maandag aan “de ambitie” te hebben om eind dit jaar de eerste non stop trein te laten rijden naar de Franse Alpen, gevolgd door verbindingen naar de Côte d’Azur in 2023. Sunweb en European Sleeper willen “de komende periode” hun reisproduct nader uitwerken.

Geen rollend materieel
Probleem is dat European Sleeper nog geen rollend materieel ter beschikking heeft, zo bevestigt mede-oprichter Elmer van Buuren tegen Reismedia. Deze Nederlands-Belgische coöperatie kondigde in februari 2021 ook al aan een nachttrein te willen exploiteren tussen Brussel en Praag via Amsterdam, met april 2022 als maand van aanvang.

Maar deze verbinding werd keer op keer uitgesteld omdat European Sleeper niet kon slagen op de beperkte markt van gehuurde treinen. Van Buuren hoopt nu begin 2023 rolling stock te hebben voor de lijn naar Praag.

Dynamiek
Het zoeken naar treinen voor Frankrijk staat los van de 'kwestie Praag,' zegt Van Buuren. “Het zijn twee verschillende projecten, elk met hun eigen dynamiek. We willen voor beide routes treinen huren bij aanbieders, maar er is weinig materieel beschikbaar.”

Mocht European Sleeper erin slagen geschikte treinen te vinden, dan volgt de tweede horde: toegang tot het spoor. In alle landen waar de trein doorheen rijdt moet bij de infrabeheerder (in Nederland is dat ProRail) een aanvraag worden gedaan.

Gezien de drukte op de rails is dat geen sinecure, zo erkent Elmer van Buuren. “Weliswaar rijden wij ‘s nachts, wanneer er veel minder treinen rijden, maar dan vindt ook het meeste onderhoud aan het spoor plaats.”

Hij blijft optimistisch en verwacht dat de lijn naar de Franse Alpen aan het begin van het wintersportseizoen 2022/23 zal beginnen, als eerste van de twee geplande projecten. Zoals de plannen nu zijn eindigt de route vanuit Amsterdam via Brussel naar Frankrijk in Modane of Bourg-Saint-Maurice.

Share funding
Hoe financiert de coöperatie dit? Van Buuren: “European Sleeper maakt gebruik van share funding. Iedere particulier kan zich inschrijven bij ons en krijgt dan een aandeel. Vorig jaar hielden we een eerste ronde en haalden daarbij 500.000 euro op, verdeeld over 370 investeerders. Een tweede ronde staat gepland voor 28 juni. We rekenen erop dan nog eens twee miljoen euro binnen te zullen krijgen.”

Hoeveel een ticket per nachttrein bij Sunweb zal kosten staat nog niet vast, de reisorganisatie is van plan er een pakketreis van te maken, inclusief natransport en accommodatie.

Reguliere trein
Sunweb kondigde vorige maand een ander plan voor treinvakanties aan, naar het Italiaanse Puglia, te boeken bij dochterbedrijf Eliza was here. Deze twaalfdaagse reis is nu daadwerkelijk te koop, al staan er maar twee vertrekdata in het boekingssysteem: 25 juni en 5 augustus.

Groot verschil met de voorgenomen samenwerking van Sunweb en European Sleeper is dat de reis naar Puglia plaatsvindt via reguliere treinen, van Duitse, Zwitserse en Italiaanse spoorbedrijven. De vakantievierders moeten twee keer overstappen, in Basel en in Milaan. De reis duurt bijna 24 uur.