18 mei 2024
Thumbnail voor Tessa Schulte (THL Travel): ‘Als vrouw geen vreemde eend in de bijt’

Tessa Schulte (THL Travel): ‘Als vrouw geen vreemde eend in de bijt’

ALKMAAR - Tessa Schulte voelt zich aan het roer van Uniglobe THL Travel als vrouw geen vreemde eend in de bijt. Toch wordt nog wel eens gedacht dat zij een medewerker is naast haar compagnon. In het nieuwe Reisbizz Magazine vertelt Schulte in een uitgebreid gesprek over haar rol in de zakelijke reiswereld.


Samen met Lourens Stamhuis houdt Schulte als directeur-eigenaar de spreekwoordelijke tent draaiende met kantoren in Almere en Alkmaar. Een vrouw en een man die een zakenreisbureau runnen. “Veel relaties en klanten denken dat wij een koppel zijn, maar dat is niet zo. Ook wordt nog wel eens gedacht dat Lourens de directeur is en ik een medewerker”, vertelt Schulte. Zeker toen het duo begon kwam dit vaak voor. “Dat lieten we dan maar zo. Ook werd regelmatig aan mij gevraagd: mag ik de eigenaar spreken? Dat ben ik, zei ik dan. Dan zag je ze wel even schakelen.”

Volgens Schulte is de reisbranche inmiddels wel meer gewend aan vrouwen in de top. “Dat is niet meer uniek. Binnen de franchiseclub van Uniglobe zijn er wel meer vrouwelijke directieleden, ik voel me dan ook geen vreemde eend in de bijt.”

THL Travel is onder andere gespecialiseerd in sportreizen en ondersteunt bijvoorbeeld voetbalclubs AZ, sc Heerenveen, FC Utrecht en sinds kort ook FC Volendam voor al hun reizen. Het duo is dan vaak aanwezig bij de wedstrijden met klanten in hun skybox. “Dan merk je dat er nog vaak een conservatief beeld over blonde vrouwen bij een voetbalwedstrijd bestaat. Klanten gaan er op dat moment blind vanuit dat Lourens van ons twee de meeste kennis heeft van voetbal, terwijl ik juist de fanatiekeling ben. Staan ze tijdens de eerste helft nog naast mijn compagnon, de tweede helft zijn de rollen omgedraaid als ze erachter komen hoe de vork in de steel zit.”

Lees het hele gesprek met Tessa Schulte over haar vrouwelijke rol in de zakenreiswereld in het nieuwste Reisbizz Magazine.