Transavia voert in november éénmalig een passagiersvlucht met de Airbus A321neo uit naar Muscat in Oman, om ruim tweehonderd reisprofessionals naar het ANVR-congres te brengen. De jaarlijkse bijeenkomst van de Nederlandse reissector vindt dit jaar in het sultanaat plaats.
Op 13 november brengt de Airbus de deelnemers daarheen, en op 17 november worden ze door het toestel weer terug naar Schiphol vervoerd. Onderweg maakt de A321neo een tankstop, maar waar precies is nog niet duidelijk. Transavia kon vrijdag niet reageren op vragen daarover.
De ANVR en Transavia hebben samen besloten om de vluchten deels op Sustainable Aviation Fuel uit te voeren en zo de CO2-uitstoot te beperken.
Vliegbereik
Sommige versies van de A321neo hebben wel genoeg vliegbereik om non-stop en met volle belading van Schiphol naar Muscat te vliegen: de Long Range-variant (vliegbereik 7400 kilometer) en de binnenkort te introduceren Xtra Long Range-versie (8700 kilometer).
Maar Transavia heeft ervoor gekozen om die versies niet te bestellen, zo liet de maatschappij eerder al aan deze site weten, aangezien dat voor het reguliere routenetwerk niet nodig is. Transavia vliegt vooral naar bestemmingen rond de Middellandse Zee.
Mogelijk wordt Muscat dus de verst gelegen bestemming waarop de prijsvechter ooit een passagiersvlucht met de A321neo zal uitvoeren.
Vervanging 737-vloot
De KLM-dochter heeft inmiddels vijf A321neo’s in ontvangst genomen en verwacht nog voor de zomer de zesde. Door de komst van deze stillere en zuinigere toestellen kan Transavia vanaf het najaar beginnen met de uitfasering van de Boeing 737-vloot.