11 mei 2024
Thumbnail voor TUI at Home ZRA’s Joyce en Monique op studiereis naar Gambia en Senegal: ‘Een reis vol indrukken’

BANJUL - Afgelopen september vertrokken ZRA’s bij TUI at Home Joyce van Dooren en Monique Berkenbosch naar Gambia en Senegal voor een studiereis. Hier maakten ze onder andere kennis met de ‘smiling coast of Africa’ die bekend staat om zijn vriendelijke bevolking. “Het was een reis vol indrukken”, vertelt Monique aan Reisbizz.nl.

Eind september vertrokken Joyce en Monique samen met tien andere TUI at Home collega’s in alle vroegte vanaf Schiphol naar het nog relatief onbekende Gambia en Senegal. Om daar te genieten van wat de 'smiling coast of Africa’ te bieden heeft.

Vrolijk onthaal
Na het regelen van een visum waarbij de vingerafdrukken afgenomen worden en de dames op de foto moeten, kan de groep door om de koffers op te halen. "Onze gids Assan staat ons al op te wachten en begeleidt ons naar het TUI-busje, waar we de komende dagen in rond gaan rijden. Onderweg zien we veel vrolijke en zwaaiende mensen, maar ook koeien en geiten of auto’s met en zonder wielen." Het eerste hotel waar de groep verblijft is African Princess Beach in de stad Kotu. "Vanuit daar hebben we diverse hotels bezocht en excursies gedaan. In Kololi vind je de gezellige straat ‘de strip’, hier zijn verschillende restaurants en bars."

Paradise beach en Tanji
Lokale gids Assan laat de mooiste plekken van Gambia zien, die volgens Monique en Joyce ook te vinden zijn in het excursieprogramma van TUI. "Paradise Beach is een mooi en gezellig strand waar je naast de rust ook de visserij en zelfs koeien op het strand kan vinden. Ook zit hier het restaurant Rainbow Forest, waar we heerlijk hebben geluncht. Aansluitend rijden we met onze truck naar het bekende vissersplaatsje Tanji, dit was een hele beleving. Wat een mensen en vis tref je hier aan!"

Vissersbootjes Paradise Beach

Lamin Lodge en wildpark Abuko Nature Reserve
Op de laatste dag in Gambia maakt de groep een mooie boottrip naar Lamin Lodge door de mangrovebossen. "Dit is heerlijk ontspannend en de bemanning heeft een smakelijke lunch klaargemaakt. Vanuit Lamin Lodge gaan we naar wildpark Abuko Nature Reserve. We hebben hier veel gezien, zoals termietenheuvels, apen, spinnen en verschillende vogelsoorten. Doordat wij hier aan het einde van het regenseizoen zijn, is ons tripje in Abuko avontuurlijk en lachwekkend."

Oversteek van Banjul naar Barra
De laatste avond is volgens de dames het gezelligst. "We hebben een heerlijk 3-gangen diner gegeten in hotel Sunset Beach hotel. Met de lokale gids Assan en de hotelmanager Ricki hebben we ontzettend leuke gesprekken gehad waardoor we ook meer over het land te weten zijn gekomen." Op de vierde dag vertrekt de groep al vroeg in de ochtend voor de oversteek met de ferry in ongeveer 45 minuten van Banjul naar Barra. "Op deze ferry is van alles te zien; mensen met koffers, busjes, maar ook geiten gaan mee op de ferry." Gambia heeft Joyce cultureel en culinair verrast en zo gaan beide dames met een goed gevoel door naar Senegal.

Joyce en Monique

RIU Baobab
In Barra neemt de groep afscheid van Assan en ontmoeten ze hun Senegalese gids Pappa. "In het blauwe TUI-busje rijden we in een half uur naar de grens waar Pappa de grensformaliteiten regelt. Onze eerste stop is in Toubakouta, waar we een lunch hebben in hotel Keur Saloum. Aansluitend hebben we een busrit van 3,5 uur. Tegen het begin van de avond komen we aan bij ons hotel voor de komende drie nachten, het nieuwe hotel RIU Baobab. Dit hotel is een echt RIU-hotel met hoog service niveau en voortreffelijk eten."

Op safari
De volgende ochtend vertekt de groep vroeg voor een safari in Safari Bandia Resort. "Hier rijden we ruim twee uur in TUI-jeeps door het park. Het is echt prachtig. Tijdens de safari zien we diverse vogels, giraffen, antilopen, gazellen, buffels, Afrikaanse elanden, aapjes, zebra's, varanen en krokodillen. We genieten van een lunch in hotel Royal Horizon Baobab in Somone, een kleine toeristische badplaats aan de kust van Senegal. Na de lunch doen we nog een aantal hotelbezoeken in Saly. Dit is een grote plaats wat zeker ook is ingesteld op de toerist. Er zijn hier en daar leuke winkeltjes, restaurantjes en een prachtig strand."

Dakar
De laatste volle dag in Senegal vertrekt de groep vroeg naar Dakar. "Na een rit van twee uur komen we aan in de haven en varen we met de kleine ferry naar Ile de Gorée. Dit eiland staat op de werelderfgoedlijst van Unesco en is van vroege uit een slaveneiland. We maken een mooie wandeling over een deel van het eiland. Na het bezoek aan dit mooie eiland rijden we door naar Pink Lake waar we met trucks een spectaculaire duinrit maken. Ook brengen we een bezoek aan een lokaal dorpje en zien we hoe de bevolking aan zoutwinning doet. Pink Lake staat bekend als eindpunt van de rally Parijs-Dakar."