9 oktober 2024
Thumbnail voor TUI met Partner-concept vol in retail: Ambassadeurs als eliteagentenkorps

TUI met Partner-concept vol in retail: Ambassadeurs als eliteagentenkorps

RIJSWIJK - TUI gaat in Nederland met het nieuwe concept ‘TUI Partner’ naar een sterkere focus op TUI-producten bij derdenretail. Dit naast de 140 eigen reiswinkels en ongeveer evenveel TUI at Home ZRA’s.


"We willen van onze huidige 250 agentenverkooppunten er minstens dertig TUI Partner maken in specifieke verzorgingsgebieden, een nieuw concept”, zegt salesmanager Dimitri Joannides.

Het is volgens hem geen franchiseformule of soort agentenclub. "Nee, het is een duidelijke commitment over en weer om TUI optimaal te verkopen en in reisbureaus zichtbaarder te maken voor de klant. Zeker nu we aan de vooravond staan van het verdwijnen van de papieren brochures in de schappen door de toenemende digitalisering. We zoeken TUI-ambassadeurs. Uiteraard staat daar wat tegenover. Meer efficiency, meer verkoop, extra steun, directe toegang tot onze nieuwe bookingengine Trips en ons marketingportal. Een andere beloning is niet direct de focus van dit partnerschap”, zegt hij.

Onafhankelijke partners
De hele commissiestructuur van TUI wordt volgens Joannides komend jaar onder de loep genomen. "In nauw overleg met onze agenten. Het moet evenwichtiger qua kosten en commitment. Deelnemers aan TUI Partner blijven als reisbureau-ondernemer volledig onafhankelijk, maar kunnen wel profiteren van de innovaties die de TUI Groep als internationale leverancier van pakketreizen doorvoert.”

Hij kan zich indenken dat sommige grote zelfstandige reisagenten zich niet teveel willen ‘ophangen’ aan TUI. "Dat is aan iedere individuele ondernemer. Retailers als D-reizen hebben ook een eigen formule. Daar past TUI Partner wellicht minder in. Maar we staan open voor geïnteresseerde agenten”, aldus Joannides.

Retail belangrijk verkoopkanaal
Een pilot met TUI Partner start volgens hem komend voorjaar met TravelXL Reisburo Katwijk, Reisbureau TravelXL Mathé de Groot in Wormer en Reisbureau Opmeer. "Die duurt een halfjaar. Daarna gaan we het concept verder uitrollen. De retail wordt weer steeds belangrijker als verkoopkanaal. Daarvoor zijn er postcorona genoeg signalen van de consument.” Joannides ziet het aantal ‘hybride vakantieshops’ komende jaren fors groeien.

De derdenretail maakt volgens hem momenteel ruim 20 procent uit van de TUI Nederland omzet.