TUI voert internationaal wijzigingen door in de organisatie om toekomstbestendig te zijn in de snel veranderende (reis)wereld. Die veranderingen raken ook de Nederlandse en Belgische tak van het reisconcern. “Het is geen reorganisatie, maar een transformatie”, zegt TUI-topman Arjan Kers.
Wat betekent dat dan voor TUI Nederland?
“Dat wij mee gaan in die transitie. Dat geldt niet alleen voor Nederland en België. We groeien toe naar een ‘global curated leisure marketplace’. Dat wordt een groot internationaal platform waar iedereen alles voor zijn of haar vakantie kan vinden. Wij als TUI willen daarvoor alles in eigen huis kunnen bieden, zo kunnen we onze eigen internationale marktplaats creëren. Met de eigen luchtvaartmaatschappij met 150 toestellen, 500 eigen hotels, de TUI cruiseschepen, lokale incoming agents en een breed scala aan excursies, de experiences. Maar ook met andere hotels, luchtvaartmaatschappijen, autoverhuurders, et cetera, zodat klanten niet meer naar een ander platform hoeven te gaan en bij TUI kunnen blijven voor al hun vakantiewensen. Het is een uitdagende maar noodzakelijke stap voorwaarts om TUI toekomstbestendig te maken.”
En wat betekent dat voor de bedrijfsstructuur?
Het is logisch dat ook de bedrijfsstructuur daar op aangepast wordt. Daarmee veranderen bepaalde rollen en ook de mensen die die rollen vervullen.
Je ziet de laatste tijd regelmatig berichten van collega’s die van functie veranderen en ook regelmatig buiten TUI hun carrière voortzetten. We hebben onze medewerkers altijd aangemoedigd en vrij gelaten om hun professionele uitingen te delen op social media, met name LinkedIn. Dat betekent ook dat het heel zichtbaar is wanneer zij een nieuwe rol aannemen binnen of buiten TUI. Door alle veranderingen in de organisatie, waar overigens iedereen in mee is genomen en helemaal achter staat, veranderen bestaande functies, vervallen ze soms en komen er weer nieuwe mogelijkheden bij.
Zorgt het voor onrust?
“Veranderingen in een vertrouwde werkomgeving zijn altijd lastig en kosten tijd. Vooral belangrijk is dat collega’s weten waaróm we veranderen en ik neem hen daarin mee. We hadden vroeger de bekende merken Arke, Holland International en Kras. Die zijn verdwenen. Dat was destijds ook een intensief proces waar menig collega aanvankelijk een vraagteken bij had. Toch bleek dat beter dan iedereen had gedacht uit te pakken en werd breed omarmd. Nu moeten we TUI wederom klaar maken voor morgen en een volgende stap nemen. Als de wereld, de consument en de economie veranderen, dan zullen wij mee moeten veranderen.”
Wanneer beschouw je deze transformatie als afgerond?
“Dit is een continu proces. Het is niet volgende week klaar of over een paar maanden. Dit gaat continu door en behoeft net als de reisbranche in het algemeen een constante aanpassing aan de vraag en de markt.”
Wat betekent dit concreet?
“De transformatie richt zich op het vereenvoudigen en versterken van onze organisatie. Dit proces creëert nieuwe rollen met meer verantwoordelijkheden en een internationale focus. Het biedt ook aanzienlijke doorgroeimogelijkheden voor onze collega's en helpt ons een structuur te vormen die volledig aansluit bij TUI's wereldwijde strategie. Dankzij deze veranderingen kunnen we ons beter positioneren om toekomstige uitdagingen aan te gaan en succes te blijven boeken in een voortdurend veranderende markt. Bovendien maakt deze aanpak ons als organisatie wendbaarder en innovatiever, waardoor we effectief kunnen inspelen op de steeds veranderende behoeften van onze klanten. En dat is tegelijkertijd de grootste zekerheid die we onze collega’s bieden.