Voor veel reizigers begint de vakantievoorpret thuis al: speuren naar het perfecte verblijf, de mooiste route uitstippelen en - ook niet onbelangrijk - oefenen hoe je in de lokale taal een biertje bestelt. Uit een recente peiling onder TUI reizigers blijkt dat 62 procent van de Nederlandse ondervraagden zich taalkundig voorbereidt op hun vakantie.
Waarom mensen een taal leren, verschilt per persoon. Voor de meeste reizigers draait het om écht contact maken met de lokale bevolking. Anderen willen zich vooral kunnen redden in alledaagse situaties zoals het bestellen van een drankje of het vragen naar een toilet.
De populairste talen om te leren zijn Spaans, Frans en Italiaans. Niet gek, want deze talen worden vaak gesproken in de favoriete vakantiebestemmingen van Nederlanders.
Hoe mensen zich het liefst voorbereiden, verschilt: 41 procent volgt een taalcursus (vaak online), 35 procent gebruikt boeken of zelfstudie en 31 procent leert via een app. Duolingo wordt daarbij het vaakst genoemd. Deze gratis taalapp maakt leren leuk en laagdrempelig met korte, interactieve lessen en een puntensysteem dat motiveert om te blijven oefenen. Voor wie het toch nog spannend vindt, zijn vertaalapps als Google Translate een uitkomst. Met hulp van de spraakfunctie kan men zichzelf toch verstaanbaar maken.
Ana Henriques, Head of Brand marketing bij TUI Nederland en België, zegt hierover: “Het is mooi om te zien dat zoveel reizigers zich actief voorbereiden op hun vakantie door een taal te leren, of in ieder geval een groot aantal woorden. Het verrijkt de reiservaring enorm en zorgt voor meer verbinding met de lokale bevolking. En met de technologie van nu is het makkelijker dan ooit om een nieuwe taal onder de knie te krijgen, de apps zijn razend populair.”
Het is niet nodig om vloeiend Spaans of Frans te spreken om contact te maken. Met een glimlach, handen en voeten en wat Duolingo-voorpret komt men al een heel eind. En zeg nou zelf: "Una cerveza, por favor" klinkt toch nét wat beter dan "a beer, please".