21 november 2024
Thumbnail voor VvKR steunt acties ANVR en Consumentenbond: ‘Liever om tafel dan naar de rechtbank’

VvKR steunt acties ANVR en Consumentenbond: ‘Liever om tafel dan naar de rechtbank’

SCHIPHOL - De VvKR ondersteunt de plannen van de Consumentenbond en de ANVR voor het nemen van juridische stappen tegen Schiphol voor de schade die de reisbranche oploopt door de problemen op de luchthaven. “Ook onze leden zijn allemaal pakketreisaanbieders en hebben al zodanig last van de vertragingen en de aansprakelijkheden.”

De Consumentenbond bekijkt of Schiphol aansprakelijk gesteld kan worden voor de schade aan reizigers en ook de ANVR overweegt juridische stappen te ondernemen omdat haar leden als pakketreisaanbieder ook aansprakelijk gesteld kunnen worden voor de schade die ontstaan door de problemen op de luchthaven.

Volgens de VvKR liggen de aantallen nog niet op het pre-corona niveau, terwijl Schiphol het over mega-drukte heeft. De luchthaven zou uitgegaan zijn van een schatting van 60 miljoen passagiers in 2022, maar dat de verwachte vraag voor de komende zomer dit scenario overtreft. “In 2019 heeft Schiphol op jaarbasis 71,2 miljoen reizigers verwerkt. Hoe heeft Schiphol zich zo kunnen misrekenen?”, aldus de VvKR.

Onverklaarbaar
“De meeste mensen moeten sparen om het geld voor een reis bij elkaar te krijgen. Zij leven hier naar toe, zeker na twee jaar coronamaatregelen. Zij hebben deze vakanties heel hard nodig. Nu de beperkingen zijn weggevallen wil de consument weer op reis en op vakantie. Zowel ver weg als dichtbij. Ze hebben hun droomreizen immers vaak moeten uitstellen. Het is voor ons onverklaarbaar dat Schiphol, en ook de overheid dit niet hebben zien aankomen”, meldt VvKR-voorzitter Ton Brinkman. “Op het gebied van alternatief vervoer en beter personeelsbeleid heeft de luchthaven alle tijd gehad om zich goed voor te bereiden.”

Zet de trein in
Ook is er al enige tijd een discussie gaande om korte afstandsvluchten (tot 700 km) te beperken in ruil voor inzet van de trein. Maar hier gaat het juist mis volgens Brinkman. “Neem als voorbeeld een Amerikaanse reiziger die over een half jaar naar Parijs wil vliegen en Airport Schiphol Amsterdam als hub boekt. Eigenlijk zou die Amerikaan best met de hoge snelheidstrein naar Parijs willen doorreizen, maar tot een maand voor boeking is niet zichtbaar dat er een Thalys van Schiphol Airport naar Parijs gaat, dus boekt die reiziger maar alvast een vliegtrip van Amsterdam naar Parijs. Dit is volkomen overbodig als Thalys en Schiphol beter zouden samenwerken en veel eerder aansluitende trein verbindingen zichtbaar en vooral boekbaar zouden maken. Waarom is hier de afgelopen twee jaar niet in geïnvesteerd?” vraagt Brinkman zich af.
“Bovendien is dit maar één voorbeeld waar het misgaat en zo zijn er veel meer oplossingen te bedenken waarbij Schiphol de korte vluchten kan inwisselen voor de inzet van de trein en waardoor de passagiersdrukte op de luchthaven ook wordt ontlast.”

Om tafel
“Waarom zouden reisorganisaties via de brancheorganisaties ANVR en VvKR niet samen met Schiphol en de uitzendbureaus optrekken? Door tijdig de uitzendbureaus van data te voorzien zodat zij eerder en efficiënter de stroom van vakantiereizigers kunnen opvangen met het optijd aanleveren van flexibele krachten op Schiphol Airport”, aldus de VvKR. De brancheorganisatie stel voor om samen met Schiphol en de ANVR om tafel te zitten teneinde taferelen als zich die nu voordoen op het vliegveld te voorkomen en gezamenlijk te werken aan de vlotte verwerking van de reizigersstroom. “In plaats van tegenover elkaar te staan bij de rechter.”