Op 10 juni vindt het Reisbizz Verdiep-Event plaats in het Hilton Soestduinen. Dit evenement - exclusief voor Verdiep-leden – biedt reisprofessionals ruimte om met elkaar in gesprek te gaan over uiteenlopende onderwerpen. Ook zullen er diverse sprekers zijn, waaronder ook Nele Goutier met een AI workshop, een spreker over je financiële toekomst (beleggen, passief inkomen etc.), en adjunct directeur ANVR Walter Schut.
Walter Schut gaat het tijdens het verdiep-event hebben over uitdagingen voor de reisbranche. Schut ligt vandaag alvast een tipje van sluier op: “Vakanties en reizen voorzien in een essentiële behoefte van consumenten. Sinds de coronaperiode is de vraag naar toeristische diensten weer volledig teruggekeerd. Het is essentieel dat toerisme op een duurzame manier plaatsvindt, zodat ook toekomstige generaties kunnen blijven genieten van hun reizen en vakanties. Dit vraagt om een verantwoorde aanpak. De ANVR beschouwt dit als haar grootste uitdaging: ervoor zorgen dat reisondernemingen hun klanten ook in de toekomst op een duurzame en verantwoorde manier vakantie kunnen laten vieren.”
Een andere uitdaging waar de reisbranche mee moet gaan is de veranderende wereld. “Vakantie en reizen betekent genieten van andere culturen, de natuur, rust of juist actief bezig zijn – alleen of samen met vrienden of familie”, aldus Schut. “Tegelijkertijd staat toerisme onder druk door verschillende bedreigingen: overtoerisme, de gevolgen van klimaatverandering, politieke onrust, strengere visaregels, calamiteiten en hoge mobiliteitskosten. Deze factoren kunnen het moeilijker maken om onbezorgd op vakantie te gaan. De ANVR zet zich in om deze belemmeringen zoveel mogelijk weg te nemen. En als dat niet mogelijk is, helpt ze reisorganisaties en hun klanten om hier op een verantwoorde manier mee om te gaan.”
Het laatste onderwerp dat aan bod zal komen is de relevantie van georganiseerde reizen. “Consumenten inspireren, adviseren en reizen voor hen organiseren is allang geen vanzelfsprekendheid meer. Door internet, sociale media en eenvoudige betaalmogelijkheden kunnen mensen steeds makkelijker zelf hun reis regelen”, aldus Schut. “Maar reizen organiseren is een echt vak. Reisorganisaties weten als geen ander wat past bij hun klanten, hoe reizen voordelig kunnen worden ingekocht, en hoe om te gaan met mogelijke risico’s en onverwachte situaties. Deze kennis, in combinatie met het gemak en de zekerheid die zij bieden, vormt de basis van hun bestaansrecht. Reizen met het ANVR-logo staan dan ook voor betrouwbaarheid, gemak en kwaliteit. De ANVR ondersteunt en faciliteert reisbedrijven hierin actief op tal van terreinen zoals CAO, wet- en regelgeving, lobby, onderzoek, raamcontracten, algemene voorwaarden, standaarden, protocollen, enz. Dit is geen statisch proces, maar vraagt om voortdurende aanpassing en vernieuwing.”
Wil jij bij het Verdiep-event aanwezig zijn in het Hilton? Meld je aan via de link. Nog geen Verdiep-abonnee? Meld je hier aan.
Meldingen