Thuiswerken lijkt zijn hoogtepunt voorbij. Wat begon als een blijvend gevolg van de coronapandemie, staat bij veel bedrijven weer ter discussie. Uit een nieuw ledenonderzoek van werkgeversorganisatie AWVN, waarover Trouw bericht, blijkt dat bijna 40 procent van de ondervraagde werkgevers het thuiswerkbeleid wil aanpassen of al heeft gedaan.
Ruim de helft (59 procent) heeft het aantal thuiswerkdagen verminderd of overweegt dat te doen. Daarnaast heeft 44 procent inmiddels verplichte kantoordagen ingevoerd. Slechts 3 procent van de werkgevers wil het thuiswerken verder stimuleren. De reden voor de koerswijziging ligt volgens AWVN niet in een gebrek aan vertrouwen, maar in zorgen over het verlies van bedrijfscultuur en sociale cohesie. “Bedrijven vrezen dat collega’s elkaar minder goed weten te vinden,” aldus woordvoerder Jannes van der Velde.
Ook binnen de reissector is flexibiliteit steeds belangrijker geworden. Tegelijkertijd blijft persoonlijk contact met collega’s, reisagenten en partners cruciaal in een sector die draait om samenwerking en beleving.
Betekent dit ook dat reisorganisaties het thuiswerken opnieuw gaan herzien, of blijft flexibiliteit de norm in een branche waar klantcontact en teamwork centraal staan? Wij zijn benieuwd.
Deel je reactie via [email protected]