In onze dynamische reiswereld is het cruciaal om niet alleen vooruit te dénken, maar ook om daadwerkelijk vooruit te plánnen. Als redacteur, zelfstandig reisagent én fervent reiziger ben ik een ‘kritische waarnemer’ binnen de branche en spreek ik veel collega’s. Die gesprekken geven me energie, het is altijd fijn om gelijkgestemden te spreken en te kunnen sparren over de vraag hoe we naar de toekomst moeten kijken.
Vragen als “gooien oorlogen het komende jaar geen roet in ons eten”, en “worden we straks niet compleet vervangen door AI die de mooiste reisroutes uitstippelt?” spoken regelmatig door mijn hoofd. Wat mij betreft de hoogste tijd voor een jaarplan. Wat zeg ik? Ik ga voor een vijfjarenplan.
De kracht van vooruitdenken
Een jaarplan is voor mij geen overbodige luxe; het is eerder een must. Als creatieve chaoot met een snufje ADHD heb ik het soms nodig om me de juiste richting te wijzen als ik hem even kwijt ben. Zeker in een sector die voortdurend verandert en waarin we te maken hebben met veel trends. De laatste trends vliegen me momenteel om de oren in de vorm van allerlei lijstjes vanuit touroperators en verschillende websites. Zelfs die lijstjes verwarren me. Wie volg je hier in en wie niet? Brengt Tripadvisor je een ‘aha erlebnis’ of vaar je blind op wat Conde Nast Traveller je vertelt? Belangrijk bij het maken van deze keuze is om na te denken met welke partij jij en je klant zich kunnen identificeren. Pas je (marketing) strategie hierop aan, zorg dat je je onderscheidt van de concurrentie. Mooi om mee te nemen in het vijfjarenplan: marketing strategie.
Concurrentie
“Concurrentie is gezond” is mij geleerd, “het houdt je scherp”. Onlangs las ik in een rapport over consumentengedrag binnen onze branche dat het gemiddelde concurrentiecijfer varieert tussen de 1,5 en 2,3. Dit betekent dat er een half tot anderhalf ‘merk’ wordt overwogen, naast de keuze voor jou of je product. Oftewel: de klant kiest niet zomaar voor jou, en denkt er (waarschijnlijk ook) over om een andere aanbieder te benaderen. Je hebt dus niet zomaar gewonnen van je concurrent, die trouwens hard op je deur staat te kloppen. Nieuwe labels worden gelanceerd en er komt een lichting -vooral jonge- ZRA’s aan, zo las ik onlangs op onze eigen website. ‘Jong’ staat in onze branche vaak synoniem voor ‘snel’ en ‘handig op gebied van sociale media’. ‘Minder jong’ (zoals ik mezelf ook inmiddels mag noemen) betekent in mijn ogen gelukkig een berg aan ervaring. Mooi om mee te nemen in het vijfjarenplan: concurrentie analyse.
Groeien of overleven
Een jaar vooruitkijken biedt je de mogelijkheid om niet alleen te reageren op de behoeften van vandaag, maar ook om klaar te zijn voor de behoefte van morgen. Groeien en overleven dus. Een plan creëert namelijk een solide basis voor groei. Het stelt je in staat om realistische doelen te stellen, prestaties te meten en strategieën aan te passen op basis van je prestaties. In plaats van alleen maar te overleven in de markt, kan je proactief plannen en je aanpassen aan veranderende omstandigheden. Trouwens, een goed plan biedt niet alleen voordelen voor jouw en je bedrijf, maar ook voor de klanten. Door goede, doordachte, plannen kan je je richten op het verbeteren van klantenservice, het aanpassen van aanbod aan de behoeften en het creëren van een meer gepersonaliseerde reiservaring. Gebruik al je kennis en voeg een beetje persoonlijkheid toe voor het ‘sausje’ er overheen. Tevreden klanten zijn immers loyale klanten. Mooi om mee te nemen in het vijfjarenplan: het borgen van kwaliteit.
Concrete stappen naar succes
Het is tijd om niet alleen te dromen van groei maar ook om het te plannen. Een jaarplan is een noodzaak voor degenen die willen gedijen in de snel veranderende wereld van reizen. Helaas heb ik de wijsheid niet in pacht, en waar je start is natuurlijk aan jou. Ik kan je alleen vertellen wat ik doe en wat voor mij werkt. Mijn start is bij het herijken van mijn DNA en het onderzoeken van de trends die daarbij passen in onze markt. Een mooie klus die ik gelijk ga inplannen, want voor ik het weet laat ik me weer leiden door de waan van de dag. (Eén voordeel: die hoef ik niet te plannen, die gaat er gewoon met me vandoor)