23 oktober 2024
Thumbnail voor Column maakt veel los: ‘Ik heb studiereizen jaren geleden al in de ban gedaan’

Column maakt veel los: ‘Ik heb studiereizen jaren geleden al in de ban gedaan’

In een recente column in het Reisbizz Magazine riep Kees Bikker touroperators op studiereizen gratis te maken. “Dat kan makkelijk als je maar goede afspraken maakt over de return of investment.” Uit de vele reacties op het bericht bleek dat het onderwerp veel losmaakt binnen de branche. Een greep uit de reacties.

Ingrid Savelkous (Face2Fave Travel) is het eens met Kees, zo laat ze weten. “Goed verwoord, helemaal mee eens. Als je de topboekers wilt belonen geef die reis dan een andere naam. Wil je de verkoop opschroeven neem mensen mee die het product of bestemming niet kennen. Zien is verkopen. Ik wil best investeren in een studiereis en daarmee dus in mezelf. Vaak wordt vergeten dat het ook hard werken is op een studiereis. Je wordt van hot naar her gesleept. Drukke volle dagen waardoor je dus eigenlijk tussendoor niet kan werken. Je hebt dus vervanging nodig.”

Ook Travel Counsellor Magda Stomphorst is het eens met de column van Kees. “Goed verhaal”, zo schrijft ze. “Het klopt echt dat je meer verkoopt als je er geweest bent. Zeker als je de trip via de socials promoot. De bijdrage voor een studiereis is soms zo hoog dat je goedkoper kunt gaan met een agentfare van de luchtvaartmaatschappij en een hotel aanschrijven voor 1 of 2 gratis nachten.. dan kun je ook gaan op een tijdstip dat jou uitkomt. Verder vind ik dat je als bedrijf ook moet investeren in je ZRA’s en ook een soort studiereis budget of beloning moet geven.”

In de ban
Jeroen ’t Hart (MijnReisKennis Jeroen) laat weten studiereizen in de ban te hebben gedaan. “Je ziet de laatste jaren teveel foto’s van studiereizen met elke keer dezelfde gezichten. Selecties zijn prima maar hoe die worden gemaakt is mij soms echt een raadsel. Idem dito voor heel veel reizen waar mensen op mee gaan die zelf niet aan de balie zitten.”

Irma Goossen van The Travel Club laat in een reactie weten dat ze het voor een mooie reis helemaal niet erg vindt om een eigen bijdrage te betalen. “Uiteindelijk is het ook een investering in jouw eigen kennis. Zeker bij intercontinentale studiereizen kun je voor relatief weinig geld wel mooi kennis maken met een bestemming. Kom maar door met een mooie verre reis!”

Zien is verkopen
Sharon Pennings van Personal Touch Travel vind het ook geen probleem om bij te dragen voor een mooie studiereis, zo laat ze weten. “Mijn ervaring is: zien is verkopen. Dan verdien je dit ook weer terug. Maar waar ik me persoonlijk aan stoor dat tegenwoordig zoveel influencers profiteren van de gratis reisjes terwijl wij de experts zijn.”

Ook onder reisbloggers is de betaling en vergoeding van persreizen een onderwerp van discussie, zo vertelt Chris Thomassen van Wereldreizigers. “In onze community van reisbloggers hebben we het steeds vaker over dit onderwerp”, vertelt Thomassen desgevraagd. “De meeste persreizen zijn helemaal gratis, maar we zouden graag een dagvergoeding zien voor de dagen dat we op een persreis gaan. De reisblogger-industrie is aan het veranderen. Waar persreizen ooit een leuke bonus waren voor bloggers die hun passie voor reizen en schrijven wilden combineren, is het nu duidelijk dat de huidige situatie voor veel bloggers niet meer toekomstbestendig is. Reisbloggers delen tijdens persreizen hun expertise, website en bereik en doen dat meestal zonder enige vorm van financiële compensatie. Door recente ontwikkelingen en alsmaar teruglopende inkomsten, wordt het voor hen steeds lastiger om het hoofd boven water te houden. Een dagvergoeding bij persreizen komt daardoor steeds vaker ter sprake.” Thomassen heeft onderzoek gedaan onder reisbloggers naar de gewenste dagvergoeding onder bloggers.

Vind jij dat een dagvergoeding ook voor reisagenten moet ingesteld worden? Laat het weten in de reacties op social media!