Bij KLM zijn er grote zorgen naar aanleiding van het nieuws dat er mogelijk extra krimp dreigt op Schiphol. De Telegraaf meldde donderdagavond dat de bandbreedte mogelijk moet worden bijgesteld van 475.000 tot 485.000 vluchten per jaar naar 466.000 tot 487.000 vluchten, zo zou blijken uit externe onderzoeken. Maar volgens de luchtvaartmaatschappij liggen hier onjuiste berekeningen aan ten grondslag.
Al maandenlang worden door twee externe bureaus complexe berekeningen gemaakt over het terugdringen van geluidshinder door vliegtuigen. Dit is onderdeel van de zogeheten balanced approach-procedure bij de Europese Commissie. In een maatregelenpakket dat eerder is voorgesteld hanteert Madlener een 'bandbreedte' van 475.000 tot 485.000 vluchten. "Waar het maximale aantal vluchten precies op uitkomt, wordt momenteel nagerekend. Meer duidelijkheid over deze controle verwachten we in het najaar", aldus Madlener eerder dit jaar.
Zijn eerdere inschatting is mogelijk te hoog: de minister heeft nu volgens De Telegraaf te horen gekregen dat dit moet worden aangepast naar 466.000 tot 487.000 vluchten, afhankelijk van de mate van de geluidsreductie. Die cijfers moeten vervolgens ook teruggekoppeld worden aan Brussel, melden ingewijden aan de krant. Wanneer dat gaat gebeuren is nog onduidelijk: Madlener moet nu eerst een definitief cijfer gaan bepalen. Dat zal vrijdag, tijdens de wekelijkse ministerraad, nog niet gebeuren is de verwachting.
Reactie KLM
KLM reageert bezorgd op dit nieuws. “KLM zet grote vraagtekens bij de berichten dat de berekeningen in het kader van de balanced approach-procedure fors lager uitvallen dan de eerdergenoemde bandbreedte van het ministerie. Het is voor KLM onbegrijpelijk dat het ministerie ervoor kiest om de positieve effecten van tariefdifferentiatie en vlootvernieuwing aanzienlijk lager in te schatten dan berekend door de sector en onafhankelijke experts.”
De luchtvaartmaatschappij vervolgt: “De aannames van het ministerie zorgen ervoor dat slechts 15 van de 61 nieuwe vliegtuigen van de KLM-groep meetellen in de berekeningen, terwijl deze allemaal bijdragen aan geluidsreductie voor de omwonenden van Schiphol. Voor KLM is het van belang dat deze vlootvernieuwing conform Europese regels wordt meegerekend. Ook vermoeden we dat de effecten van tariefdifferentiatie om het aantal lawaaiige toestellen te weren van Schiphol erg worden onderschat.”
Om te voorkomen dat er historische slots afgepakt moeten worden, zijn er jaarlijks minimaal 483.000 vliegbewegingen nodig op Schiphol.
KLM: “Als de onjuiste berekeningen leiden tot een forse krimp van het aantal vliegbewegingen, dan zal dit grote gevolgen hebben voor de hubfunctie van Schiphol, KLM en daarmee ook voor het vestigingsklimaat en de Nederlandse economie. Dit is niet in lijn met de balanced approach-procedure, die stelt dat maatregelen tegen geluidshinder gekozen moeten worden met zo min mogelijk economische schade. Bovendien kan krimp leiden tot ernstige internationale vergeldingsacties uit met name de Verenigde Staten, die vorig jaar bij een eerder voornemen tot krimp al lieten zien dat dit geen loos dreigement is.”