RIDDERKERK - De Jong Intra Vakanties is niet te koop. Dat benadrukt (vierde generatie) directeur Monique Beuk van aandeelhouder Koninklijke Beuk in Noordwijk tegenover Reisbizz. Touringcarbedrijven Beuk en Kupers (Weert) zijn de twee overgebleven eigenaren van de touroperator in Ridderkerk, die in 1972 werd opgericht door vier ‘busboeren’.
“Na het vertrek van commercieel directeur Coby van Dongen zoeken we een volwaardige directeur van ons reisbedrijf, die een gedegen opvolger van haar kan zijn. Die krijgt beslist niet de taak om een verkoop voor te bereiden”, vertelt Beuk.
Tekst gaat verder onder de foto
Coby van Dongen en ANVR-directeur Frank Oostdam tijdens de afscheidsceremonie van Van Dongen
Het gonst van de geluiden in de reisbranche dat de Jong Intra in de etalage zou staan, maar de aandeelhouders ontkennen dat nu dus met klem. “We gaan ermee door.” Beuk wil niet ingaan op verdere details. Ze kan ook niet bevestigen dat de raad van commissarissen vooralsnog een interim-directeur voor de reisorganisatie op het oog zou hebben.
Commissaris André van den Berg, die tot 2020 nog commercieel directeur van Schiphol was, zei op de afscheidsreceptie van Van Dongen dat de Jong Intra Vakanties mede door haar tomeloze inzet, lange ervaring en kennis van zaken als een huis staat en na corona ook weer winstgevend is met een zeer gemotiveerd team medewerkers. Hij stelt druk bezig te zijn met de juiste opvolger. Financieel directeur Bas Oomen neemt de honneurs tijdelijk waar.
Het gonst van de geluiden in de reisbranche dat de Jong Intra in de etalage zou staan, maar de aandeelhouders ontkennen dat nu dus met klem. “We gaan ermee door.”
Navraag bij de Kamer van Koophandel leert dat de jaarrekeningen van de Jong Intra Vakanties BV uit resp. 2019, 2020 en 2021 de volgende cijfers laten zien: bedrijfsresultaat min 21.160 euro, min 2,3 miljoen en plus 157.000 euro, nettoresultaat 53.710 euro winst, 1,8 miljoen verlies en nul, eigen vermogen 2,4 miljoen euro positief, 497.400 positief en 935.900 positief. Liquiditeit en werkkapitaal zijn op peil. Het aantal werknemers bedroeg in die drie jaren achtereenvolgens 92, 77 en 55. Ooit waren dat er wel 125. Diverse crises hebben de omzet, begin deze eeuw nog boven de 100 miljoen euro, flink doen kelderen. Een halvering, maar nu is er weer een stijgende lijn.
De vraag is of een middelgrote Nederlandse touroperator, die voor het grootste deel afhankelijk is van de retail en geen echte superspecialist is, komende jaren nog wel zelfstandig bestaansrecht heeft in de snel veranderende reisindustrie, zo blijkt uit discussies achter de schermen. Kennelijk vinden Beuk en Kupers van wel. Van Dongen zelf noemde altijd risicospreiding, tijdig bakens verzetten, kostenbeheersing, goede verdeling van activiteiten en doelgroepsegmentatie voor alle soorten vervoer en bestemmingen, het geheim om het hoofd als MKB-bedrijf boven water te houden.
“We zijn springlevend en hoeven niet zo nodig op te gaan in een groter geheel”
Ook in het verleden heeft menigeen zich wel eens afgevraagd of de Jong Intra het zou gaan redden, terwijl veel touroperators uit ‘de oude tijd’ zijn verdwenen of samengeklonterd. Zoals Arke en HI, opgegaan in TUI, het oude Christoffel Reizen, Neckermann, Hotelplan, Evenements Reizen, Sudtours, Marysol, Special Traffic, Vrij Uit, Rent a Casa, Van Ginkel etc. Onder andere Oad en NBBS zijn na faillissement onder een andere eigenaar afgeslankt doorgestart.
De Jong Intra Vakanties zit er niet zo mee. De huidige reclame ‘perfect geregeld’ is misschien nog wel de beste garantie dat de reisorganisatie genoeg toekomst heeft. Zeker met twee sterke aandeelhouders. En al helemaal door de reisagent te koesteren en optimaal te bedienen met de juiste producten. “We zijn springlevend en hoeven niet zo nodig op te gaan in een groter geheel”, roept het personeel in koor. Het is volgens Beuk en Kupers dus ook niet aan de orde.