Italië is bezig een nieuwe wet door te voeren die meer controle zal uitoefenen op online beoordelingen, met als doel de transparantie van reisbeoordelingen te waarborgen en fraude tegen te gaan. Het wetsvoorstel moet echter nog goedgekeurd worden door het parlement.
De Italiaanse minister van Toerisme, Daniela Santanchè, ondersteunt de voorgestelde wet. Zij wil dat de verantwoordelijkheid ligt bij reisbeoordelingssites, zoals Tripadvisor, om ervoor te zorgen dat iedereen die een beoordeling achterlaat daadwerkelijk het bedrijf heeft bezocht en bijvoorbeeld niet wordt betaald voor het schrijven van positieve neprecensies over hotels of restaurants, of juist voor negatieve recensies van de concurrentie. Dergelijke recensies kunnen schadelijk zijn en worden vaak geplaatst met bedrieglijke intenties, waaronder fraude en oneerlijke concurrentie.
Omdat deze recensies vaak de belangrijkste factoren zijn bij het boeken van een hotel of het maken van een reservering, benadrukt Santanchè: "Eerlijke en waarheidsgetrouwe beoordelingen zijn essentieel voor het vertrouwen van consumenten en de geloofwaardigheid van de Italiaanse toerismesector, maar ook voor onze belofte om het ondernemerschap binnen de branche te verdedigen door een eerlijke en transparante markt te creëren."
Maatregelen
Beoordelingen zouden met een identiteitsbewijs en bewijs van aanwezigheid of verblijf op de locatie moeten worden geleverd, en deze moeten binnen twee weken na het schrijven geverifieerd kunnen worden. Daarbij moeten de beoordelingen gedetailleerd en relevant zijn. Beoordeelde toeristische voorzieningen hebben het recht om te reageren op ongepaste of verouderde recensies. Ook is het mogelijk om na twee jaar een verzoek in te dienen om een beoordeling te laten verwijderen, als het probleem aantoonbaar is opgelost. Handel drijven in recensies wordt ook verboden, bijvoorbeeld door middel van kortingen en andere producten voor diensten.