SCHIPHOL - Schiphol en KLM hebben een schikking getroffen over de schade, die KLM vorig jaar heeft geleden door de capaciteitsproblemen op de luchthaven. Dat bevestigt KLM aan Luchtvaartnieuws na berichtgeving door de Telegraaf. Over de inhoud van de schikking doet de maatschappij geen mededelingen.
Door een tekort aan beveiligers moest Schiphol vanaf vorig jaar juni de capaciteit van het aantal reizigers per dag beperken. Hierdoor werden luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties gedwongen om vluchten te annuleren of te verplaatsen en reizigers om te boeken.
Al direct kondigden zij aan dat zij de schade op Schiphol zouden gaan verhalen, desnoods via de rechter. Die bestaat uit onkosten voor het omboeken van reizigers en compensatie voor vertraging of annulering. Maar er is ook schade door gemiste inkomsten, omdat airlines en touroperators minder stoelen en reizen konden verkopen.
Hoogte schikking onbekend
KLM wil niet zeggen hoeveel schade zij heeft geleden en voor hoeveel er is geschikt. Het zou gaan om 10 procent van het totaalbedrag aan schade. Aan het einde van het derde kwartaal meldde KLM dat zij door de problemen op Schiphol 145 miljoen euro en Transavia 55 miljoen euro aan inkomsten was misgelopen. De Telegraaf meldt dat dit over het gehele jaar om 275 miljoen euro zou gaan. KLM bevestigt aan Luchtvaartnieuws dat dit bedrag klopt.
Aan compensatie hadden KLM en Transavia tot en met oktober 30 miljoen euro uitgegeven. KLM meldt dat het voor heel 2022 om 75 miljoen euro gaat. Over het eerste kwartaal wil de maatschappij geen cijfers bekendmaken. Andere luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties zijn nog met de luchthaven in onderhandeling. Dat geldt ook voor Transavia, zo meldt een woordvoerder.
Marnix Fruitema van BARIN, de overkoepelende organisatie van luchtvaartmaatschappijen in Nederland, was tot vandaag niet bekend dat er een schikking tussen KLM en Schiphol is getroffen. Hij stelt dat Schiphol er nu haast niet aan ontkomt om ook met andere airlines als Singapore Airlines, Qatar Airways of American Airlines een schikking te treffen. Dat moet dan volgens dezelfde afspraak die er met KLM is gemaakt, vindt Fruitema: "Gelijke monniken, gelijke kappen." Het is Fruitema niet bekend of er airlines zijn die tot aan de rechter willen procederen.