SCHIPHOL - Schiphol zakt langzaamaan steeds verder weg op de lijst van drukste luchthavens van Europa. In het eerste kwartaal werd de Nederlandse luchthaven ook door de luchthaven van Madrid ingehaald, waardoor het nu de nummer vijf van Europa is.
Lees verder onder de tabel.
Pre-corona was Schiphol nog de nummer drie van Europa, na Londen en Parijs, en tijdens de eerste twee jaar van de coronacrisis was het soms zelfs de nummer twee (na Istanbul). Maar daarna zakte de luchthaven naar plek vier in 2022 en plek vijf in het eerste kwartaal van dit jaar. Het Nederlandse vliegveld is niet goed van de coronacrisis hersteld, door een combinatie van problemen.
Zo gold er tijdens het eerste kwartaal een capaciteitsbeperking op Schiphol vanwege het personeelstekort. Daarnaast speelde er nog de imagoschade van vorige zomer, en ook heeft de Nederlandse regering per 1 januari de vliegtaks verdrievoudigd, waardoor Nederlanders uitwijken naar luchthavens net over de grens. Onder meer Düsseldorf en Brussel verwachten dit jaar recordaantallen Nederlandse reizigers.
Op de luchthavens van Istanbul en Madrid spelen die problemen niet, en kan het vliegverkeer volop groeien. Daardoor zijn die luchthavens volledig hersteld van de coronacrisis.
Londen Heathrow zakte tijdens de coronacrisis diep weg, mede door de strenge Britse reisbeperkingen, maar is sindsdien ook bijna volledig hersteld en heeft daardoor de koppositie kunnen heroveren van Istanbul.
Van de top vijf is Schiphol het minst goed uit de coronacrisis gekomen. De passagierscijfers lagen daar in het eerste kwartaal 20 procent lager dan pre-corona. Ook de nummer zes, Frankfurt, doet het niet goed. Dat kwam mede door grote stakingen in het eerste kwartaal. Frankfurt was vóór de pandemie nog de traditionele nummer vier van Europa.
Het wordt interessant om te zien of Schiphol in het tweede en derde kwartaal van dit jaar weer terrein kan veroveren nu er meer capaciteit beschikbaar is gesteld en de meivakantie goed is verlopen, zonder lange rijen.