ANTALYA - Nog maar een jaar geleden op 31 maart vertrok de Boeing 737 MAX genaamd ‘Antalya’ naar het zonnige Turkije met aan boord een groep reisprofessionals, influencers en bloggers. Doel: Het terugzetten van Turkije op de vakantiekaart na twee jaar afwezigheid. Dit jaar vertrok wederom een groep van 80 personen naar het land, waarvan José van Felius, TUI at Home, namens Reisbizz Magazine verslag doet.
Net als vorig jaar is ook deze reis georganiseerd met een missie. Turkije heeft de afgelopen tijd heel veel meegemaakt. Een aardbeving op de grens van Syrië en het zuidoosten van Turkije heeft het land letterlijk op de grondvesten doen schudden. Ook ikzelf heb opgemerkt dat er wat terughoudendheid is met betrekking tot reizen naar Turkije. Of dat terecht is? Deze reis is een mooie gelegenheid om dat te onderzoeken.
Terwijl de landing ingezet wordt, zie ik de besneeuwde bergtoppen van het Taurusgebergte aan de ene kant en de stad Antalya onder me. Het is niet gek dat mijn gedachten afdwalen naar de vreselijke beelden die we de afgelopen maanden in de media voorbij hebben zien komen. Turkije is sterk afhankelijk van het toerisme en behoort bovendien tot de meest populaire vakantiebestemmingen in Europa. Bovendien is het een waardevolle vakantiebestemming voor de toeristische sector in Nederland.
Gastvrijheid
“In drie dagen tijd hebben we mogen ervaren hoe ongelooflijk gastvrij dit fantastische land is”, merkt Jeroen Otto van TUI op. “Turkije en haar inwoners hebben een zware tijd achter de rug en kijken nu vooruit, juist daarom zijn toeristen extreem belangrijk. Hotels doen er alles aan om hun gasten in de watten te leggen en niets is teveel moeite. Ook nu hebben we weer ervaren dat de prijs-kwaliteit verhouding in Turkije van ongelooflijk hoog niveau is, nergens anders kom je dit tegen.”
Wil je meer weten over de reis en hoe het programma eruit zag? Lees dan het hele verslag in de nieuwste uitgave van Reisbizz Magazine.