‘De appel valt niet ver van de boom’. Zo beschrijft Lauran de Groot, Business Development Manager Nederland en België bij Scenic & Emerald Cruises, zichzelf. Net als zijn vader is Lauran werkzaam in de reisbranche en samen met zijn vrouw Nigar woont hij boven het voormalige reisbureau van zijn ouders. Lauran staat deze maand in de SalesTalk van Reisbizz.
De functie van de 34-jarige Maassluiser zorgt thuis voor leuke gesprekken. “Mijn vader Henri de Groot, voormalig eigenaar van VakantieXperts De Groot, kent veel collega’s uit de branche die ik spreek. In sommige gevallen hebben die collega’s mij als kind zelfs op schoot gehad.”
Dat Lauran in de reisbranche terecht kwam, was dus geen verrassing. “Cruises vond ik altijd één van de leukste vakanties die ik met mijn familie maakte. Voor mijn studie ben ik daarom stage gaan lopen op de salesafdelingen van cruiserederijen. Eenmaal afgestudeerd heb ik eerst buiten de reisbranche saleservaring opgedaan, waarna ik terechtkwam bij MSC Cruises. Hierna heb ik de overstap gemaakt naar AIDA Cruises. Vanwege de pandemie ben ik tijdelijk weer buiten de reisbranche gaan werken en begin 2024 werd ik benaderd door Kay Sion (Head of Sales Continental Europe) met de vraag of ik interesse had om voor Scenic & Emerald Cruises te komen werken. Sinds mei 2024 ben ik hier nu in dienst en werk ik met veel plezier bij dit bedrijf.”
Nieuw product
Hij vervult zijn rol bij een voor de Benelux nog relatief nieuw product. “Wij zijn een Australisch bedrijf met twee luxe cruiserederijen. Wij organiseren luxe en kleinschalige riviercruises in Europa en op de Mekong, en all-inclusive jachtcruises wereldwijd. Hoewel wij al meer dan 38 jaar bestaan, zijn wij voor de Benelux relatief nieuw. Ik merk dat veel reisadviseurs ons nog onvoldoende kennen en daar ligt dan ook de kern van mijn taak.”
In deze functie is de Business Development Manager vooral bezig om de bekendheid onder de retail te vergroten, het aantal verkooppartners uit te breiden en nieuwe commerciële samenwerkingen aan te gaan. “In dat kader bezoek ik reisbureaus, geef ik productpresentaties en trainingen, organiseer ik scheepsbezoeken, begeleid ik FAMtrips en probeer ik overal te zijn waar het maar kan.”
Best bewaarde geheim van de cruisebranche
Dat vind Lauran ook het leukste aan zijn werk: het bouwen aan het merk in Nederland en België. “Er valt voor ons nog veel te winnen op deze markten. Soms krijg ik het gevoel dat wij het best bewaarde geheim van de cruisebranche zijn en dat biedt veel kansen. De gesprekken die ik met reisbureaus en potentiële partners heb, zijn veelbelovend. Het is erg leuk om te zien hoe enthousiast er op onze cruises wordt gereageerd. Ons product sluit perfect aan bij de groeiende vraag naar kleinschaligere schepen die bestemmingen bezoeken zonder massatoerisme.”
Wil jij in de toekomst het Reisbizz Magazine in print op de mat ontvangen? Meld je hier aan.