Toen wij je november 2021 spraken, wachtte je op het juiste moment om jouw reismerk te lanceren. Waarom is nu het juiste moment?
“Ondanks de oorlog in Oekraïne en de hoge inflatie, blijven reizigers op reis gaan. Corona is naar de achtergrond verdwenen. Dat was anderhalf jaar geleden het grootste struikelblok om nog niet te starten. Nu de onzekerheid van nieuwe lockdowns verdwenen is en Nederlanders graag weer willen reizen, vind ik het een goed moment om de stap te wagen.”
Wat is er in die 1,5 jaar veranderd?
“Corona is naar de achtergrond verdwenen, maar de oorlog in Oekraïne met alle gevolgen is daarvoor in de plaats gekomen. Dat lijkt echter een minder grote bedreiging te zijn voor de reiswereld, al zijn de prijzen wel fors toegenomen. Mijn ambitie is niet veranderd. Ik wil graag een reisorganisatie opzetten die jonge en avontuurlijke reizigers prikkelt om het avontuur aan te gaan. Onder het motto ‘Explore the Unknown’ ontdekken reizigers steeds weer nieuwe plekken, beleven nieuwe ervaringen en ontmoeten nieuwe mensen buiten hun comfortzone.”
Je wilde het reismerk lanceren onder de naam Pura Vida. Waarom koos je voor een andere naam?
“Ik heb ervoor gekozen om Pura Vida Travel niet te gebruiken, omdat deze naam te veel hangt aan Costa Rica. Travel Around is een bredere naam, die ook zegt wat je gaat doen: namelijk rondreizen.”
Wat voor reizen organiseert Travel Around?
“Avontuurlijke en duurzame rondreizen voor nieuwsgierige reizigers tussen de 18 en 37 jaar. Dit zijn rondreizen in Europa, Azië, Afrika en Latijns-Amerika. We brengen reizigers in dezelfde levensfase bij elkaar en samen gaan ze het avontuur aan. De meesten zijn solo reizigers, maar sommigen boeken samen met een vriend of vriendin. De reizen zijn zo opgezet dat je connect met de natuur en lokale bevolking. Dat doen we o.a. door met lokale reisbegeleiders te werken in plaats van Nederlandse reisbegeleiders. De lokale tourguide spreekt de taal, kent de cultuur en daardoor maak je makkelijker verbinding met lokale bewoners. Ook weet een lokale reisleider beter de bijzondere restaurants te vinden, waar je lokaal kunt eten. Lokale interactie en natuurbeleving op een actieve manier zijn pijlers van onze reizen. Duurzaamheid speelt ook een steeds grotere rol. In meerdere reizen zijn projecten ingebouwd die te maken hebben met natuurbescherming of herbebossing van verloren natuur. Ook community projecten, die als doel hebben eeuwenoude culturen in stand te houden, zijn regelmatig onderdeel van onze rondreizen.”
Waarom deze specifieke doelgroep?
“Jonge reizigers houden van avontuur en hebben een open mind. Zij zijn nieuwsgierig naar de wereld, maar hebben ook oog voor duurzaamheid. In tegenstelling tot hun ouders maken ze zich steeds vaker druk over klimaatverandering, maar willen wel op reis gaan. Ik probeer de komende jaren steeds meer reizen te organiseren, die een lagere voetafdruk krijgen. Een voorbeeld daarvan is de Tsjechië rondreis. Je reist per trein en trekt vervolgens te voet de natuur in. Maar als je bijvoorbeeld naar Azië wilt reizen, dan ontkom je niet aan vliegen. Ik probeer te inspireren dat er manieren zijn om iets terug te doen voor het land dat je bezoekt. Het doel is de negatieve impact van reizen zo klein mogelijk te maken en de positieve impact te vergroten. Dat doen we o.a. door de projecten onderdeel van de reizen te maken, maar ook door alle CO2-uitstoot te compenseren via projecten die onderdeel zijn van onze reizen.”
Naar wat voor bestemmingen gaan de reizen?
“Rondreizen in zowel Europa als ver weg. Maar niet de geijkte Europa bestemmingen. We zoeken liever naar onbekendere plekken, zoals Albanië en Tsjechië. En als we reizen op bekendere bestemmingen, dan zoeken we onbekende plekken op, die niet overspoeld zijn door toeristen.”
Kunnen reisagenten ook bij jou boeken?
“Zeker! Reisagenten die geïnteresseerd zijn kunnen contact met mij opnemen.”
Stromen de eerste boekingen al binnen?
“De eerste boeking kwam heel snel binnen, maar binnenstromen nog niet. Had ik overigens ook niet verwacht. De website staat nu 2/3 weken live en vaak oriënteren reizigers zich best wel eventjes. Het boekingsseizoen voor deze doelgroep is overigens ook mei, juni en juli. Echte laatboekers.”