22 november 2024
Thumbnail voor Minister Harbers streeft naar opening Lelystad Airport in 2024: ‘Noodzaak neemt toe’

Minister Harbers streeft naar opening Lelystad Airport in 2024: ‘Noodzaak neemt toe’

DEN HAAG - Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat streeft ernaar om in 2024 Lelystad Airport te openen voor commercieel vliegverkeer. Volgens de minister neemt de noodzaak van de Flevolandse luchthaven alleen maar toe nu Schiphol de komende jaren moet krimpen. Dat zegt hij in een uitgebreid interview met Luchtvaartnieuws Magazine.

Gevraagd naar waarom Lelystad Airport nog altijd niet open is, geeft Harbers aan: “Er zijn twee redenen, die we beide moeten oplossen en dat heb ik me ook voorgenomen. Om te beginnen: ook Lelystad heeft een stikstofvergunning nodig. De directie heeft dit jaar de opdracht gekregen die aan te vragen, anders kan er van opening helemaal geen sprake zijn. Dit is de verantwoordelijkheid van Lelystad Airport zelf, wij gaan daar niet over. En dan zijn er de aanvliegroutes, waarvoor we het luchtruim moeten herzien en dat is wel mijn taak. We hebben de mensen die nu het nieuwe luchtruim aan het indelen en tekenen zijn de opdracht gegeven om te komen met een plan voor de laagvliegroutes.”

De minister vervolgt: “Beide, stikstof en luchtruim, verwachten we rond te hebben in 2024 en dan kan Lelystad alsnog opengaan in dat jaar. Dat is geen harde belofte, want daarvoor zijn er te veel onzekerheden, maar is wel het streven. De noodzaak om Lelystad Airport als buffer te gebruiken neemt ook alleen maar toe op het moment dat het aantal vluchten op Schiphol omlaag gaat."

Krimp Schiphol
Zoals eerder op dinsdag al gemeld, gaat de krimp van het aantal vluchten op Schiphol minder snel dan het kabinet een half jaar geleden had aangekondigd. Voor een nieuw plafond van maximaal 440.000 vluchten per jaar, in plaats van de huidige 500.000, moet eerst een Europese procedure doorlopen worden. Die verwacht de minister nu in het najaar van 2024 af te ronden, zo vertelt hij in het interview met Luchtvaartnieuws. Dat zou dan samenvallen met de opening van Lelystad Airport.

Eerder wilde het kabinet dat maximum van 440.000 vluchten al eind 2023 ingevoerd hebben. Door te stoppen met anticiperend handhaven (lees: door Schiphol strenger aan de huidige geluidsregels te houden) denkt de minister vanaf eind 2023 ergens tussen de 450.000 en 465.000 vluchten per jaar uit te komen. Dat zijn er dus 10.000 tot 25.000 meer.

Lees het hele interview met Harbers in de december-editie van Luchtvaartnieuws Magazine, die aanstaande zaterdag bij abonnees op de deurmat valt of in de mailbox komt. Klik hier om een los exemplaar te bestellen. Wie nu abonnee wordt, kan het blad vanaf zaterdag digitaal inzien.