ALKMAAR - Buro Scanbrit en VisitBritain hebben de krachten gebundeld en trekken deze en volgende week het land in om de reisagent op de hoogte te brengen van de laatste ontwikkelingen in Groot-Brittannië tijdens een lekkere high tea. Reisbizz was gisteren aanwezig in Alkmaar om de eerste bijeenkomst bij te wonen, waar Buro Scanbrit’s Manager Retail & New Business Michel Houmes wederom benadrukt dat de reisorganisatie weer maatwerkreizen samenstelt.
De aanwezige reisagenten werden in het restaurant Heeren van Sonoy getrakteerd op een heerlijke high tea terwijl Marieke van Dijk, B2B Manager Europa bij VisitBritain, en Rick Schaak, Product Manager Buro Scanbrit, hen bijpraatten over reizen naar Engeland, Schotland en Wales. Ook was het een goede gelegenheid om met elkaar bij te praten voor, na en tussen de presentatie door.
Maatwerkreizen
Nadat Marieke en Rick de reisagenten hadden geïnformeerd met reisinspiratie en voorbeeldreizen, ging Michel Houmes in op de vraag of Buro Scanbrit nog aan maatwerkreizen doet. “Dit jaar hebben we inderdaad minder maatwerkreizen gedaan. Puur doordat we in het begin van het jaar handjes tekort hadden. Voor corona hadden we ruim dertig reisspecialisten in huis op het contact center, begin dit jaar waren er nog zo’n elf over. We konden ons dus alleen focussen op ‘recht toe recht aan’-werk en hadden we geen tijd voor maatwerkreizen. Hierdoor is het idee bij veel reisagenten ontstaan dat we ook nu niets meer aan maatwerk doen, maar dat is zeker niet het geval.” Inmiddels is onze groep collega’s weer flink gegroeid, waardoor het weer meer ruimte is om maatwerk te leveren.
Michel wil duidelijk maken dat de reisorganisatie wel degelijk weer maatwerkreizen doet, alleen op een iets andere manier. “Het aanpassen van bestaande reizen blijft gewoon mogelijk en we gaan meer sturen op het gebruik van onze agentensite en minder telefonisch te werk. Deze site werkt als een soort boekingsformulier. Zodra er een boekingsaanvraag doorkomt, gaan wij handmatig checken wat de beschikbaarheid en de actuele prijs is. Op de site zijn de prijzen en beschikbaarheid namelijk niet real time en tarieven veranderen tegenwoordig snel. De reisagent plaatst de boekingsaanvraag en krijgt de boeking, indien beschikbaar, in optie terug met de prijs.”
Stuk efficiënter
Volgens Michel is hier het voordeel van dat de reisorganisatie direct alle benodigde informatie krijgt door het boeken via de site. “Via de mail of de telefoon ontbreekt vaak informatie, waardoor veel heen en weer gebeld of gemaild moet worden. Dit is een stuk efficiënter. Je kunt ons uiteraard nog steeds telefonisch bereiken voor informatie en advies, maar het aanvragen van beschikbaarheid, prijzen of het maken van een boeking gaat zoveel amogelijk via de (agenten)website.” Het van A tot Z samenstellen van een reis kan via de online reisplanner die Buro Scanbrit vorig jaar heeft gelanceerd.
Op de vraag wat momenteel de verwerkingstijd is, antwoordt Michel: “Op dit moment is dat maximaal 48 uur, maar in de piek gaan we dat waarschijnlijk niet redden. We streven ernaar om binnen drie en maximaal vier dagen antwoord te geven.”