SCHIPHOL - Airport Coordination Netherlands (ACNL) houdt er in de planning alvast rekening mee dat Schiphol de komende jaren minder vluchten mag uitvoeren, als gevolg van nieuwe milieuwetgeving, dan de huidige 500.000. Dit zegt de directeur van de organisatie, Hugo Thomassen, in een vraaggesprek met Luchtvaartnieuws Magazine.
ACNL, ook wel pars-pro-toto 'slotcoördinator' genoemd, verdeelt de slots (start- en landingsrechten) op drie Nederlandse luchthavens: Schiphol, Rotterdam The Hague en Eindhoven, overeenkomstig Europese regelgeving.
Op het áantal slots heeft de organisatie geen invloed. Thomassen: “Daar gaat de politiek over. Dus als het maximaal toegestane aantal vliegbewegingen op Schiphol minder dan de huidige 500.000 zou worden, is dat voor ACNL het uitgangspunt. We zijn ons alvast aan het voorbereiden op krimp, als dat wordt opgelegd, door te kijken welke spelregels er dan gelden. Hoe groot de vermindering wordt, weet ik niet. Er gaan veel getallen in de rondte.”
Hoewel veel zaken nopens de luchtvaart in Europees verband worden georganiseerd, vindt de directeur van ACNL dat Nederland niet op ‘Brussel’ hoeft te wachten: “De regelgeving van de Europese Unie was altijd afgestemd op groei en niet op afgedwongen krimp. Het zou goed zijn als de EU dit aanpast. Gebeurt dat niet, dan zal ACNL er voor Nederland zelf invulling aan moeten geven."
Lees het hele volledige interview met Hugo Thomassen in de mei -editie van Luchtvaartnieuws Magazine. Abonnees ontvangen het magazine op hun deurmat en/of in hun mailbox. Een los exemplaar is te bestellen in onze webshop. Wie abonnee wordt, mist overigens nooit meer een nummer.