ISTANBUL - Aan de hoeveelheid groepsfoto’s af te meten was het een trip vol hoogtepunten. Om over het aantal selfies maar te zwijgen. Influencers zijn er niks bij. Het was een FAM-trip met tien reisagenten langs vele hoogtepunten – en ‘slechts’ vier hotels - in Turkije. Reisbizz Magazine was mee op deze trip.
Na aankomst op het nieuwe vliegveld in Istanbul werd namelijk al snel duidelijk dat de collega’s het goed met elkaar konden vinden. En dat werd regelmatig vastgelegd. Het begon al in het Oriënt Express Restaurant. Daar werd de eerste foto met z’n allen gemaakt. Groepsfoto 2 bij de oude stadsmuur van Constantinopel – de vroegere naam van Istanbul -, groepsfoto 3 bij Pierre Lotti - een fraai uitkijkpunt over de stad en de Gouden Hoorn waar je met een kabelbaan naartoe gaat - en groepsfoto 4 tijdens de kookworkshop. Groepsfoto 5 bij de Blauwe Moskee en groepsfoto 6 tot slot bij de Hagia Sofia Moskee.
Kudde katten
En dat was nog maar één dag. In Istanbul werd ook nog de spice bazaar – met Turks fruit-proeverij - én de spiksplinternieuwe Camlica Toren – hoogste punt van Istanbul – bezocht. Vreemd genoeg zijn daar geen fotografische bewijzen van de groep van, terwijl het toch opzienbarende locaties waren. Gids Eylem kon ‘zijn’ groep soms met moeite bij elkaar krijgen, juist omdat er zoveel te zien was. En hij had zoveel interessants te vertellen. Toch wachtte hij geduldig tot de groep weer compleet was voordat hij zijn verhaal deed. Maar het deed hem wel af en toe glimlachend verzuchten: ‘alsof je een kudde katten moet hoeden’.
Divers Turkije
Reisprofessional en antropoloog Janet de Jonge van Young Travel Company was onder de indruk van de vele Romijnse overblijfselen die Turkije rijk is. “In Istanbul ben ik wel eens geweest, maar de rest van Turkije kende in nog niet. Om mijn klanten goed te adviseren, is het goed de bestemmingen zelf ook te kennen. Mijn klanten bestaan voornamelijk uit gezinnen met kinderen. Ik vind het belangrijk om jonge mensen bewust te maken van de diversiteit van de wereld. Laten zien hoe mensen leven en vroeger leefden. Dat heeft ook met mijn achtergrond te maken: ik ben antropoloog. De cultuur en historie in Turkije is heel bijzonder, er is veel te ontdekken en veel te doen, zo heb ik ervaren tijdens deze rondreis. Ik wist bijvoorbeeld niet dat er zoveel Romeinse overblijfselen waren. En die ballonvaart… heel bijzonder. Mooi om te zien hoe divers dit land is, het is daardoor heel geschikt voor mijn klanten. Vooral de combinatie van stad, natuur en cultuur past goed bij mijn bedrijf. Daarnaast viel het me op hoe gastvrij en vriendelijk de bewoners zijn. Turkije is een aanrader, er is zoveel meer dan strand alleen.”
De studiereis was georganiseerd door Sharmila Munshi, die vanuit Rotterdam samen met haar collega Frank Schretlen Kanon Tours in Nederland vertegenwoordigd. Tijdens de reis waren naast Sharmila ook de oprichters/eigenaren van Kanon Tours Turkey Güven Engin en Tunç Altıntaş aanwezig. Kanon Tours is een full-service DMC gevestigd in Istanbul, Turkije met een kantoor in Rotterdam. De DMC is gespecialiseerd in het op maat maken van exclusieve, culturele en religieuze reizen.
Lees het volledige artikel en bekijk alle fotogenieke plaatsjes van Sybylle Kroon in de nieuwe editie van Reisbizz Magazine.