AMSTERDAM - Wie met Reisbrigade reist, weet dat zij meer bieden dan alleen mooie reizen. Zo vindt de reisorganisatie het belangrijk om een positieve impact te hebben op de lokale bevolking en op de plaatsen waar reizigers naartoe gaan. Sinds dit jaar is Reisbrigade lid van Social Enterprise, een netwerk van organisaties die sociaal ondernemen. Reisbizz.nl sprak met oprichtster Kim Nooyens.
Kim en haar team streven ernaar een reis aan te bieden waar onvergetelijke herinneringen worden gemaakt en waarbij de lokale bevolking optimaal profiteert van het bezoek. “Wij willen dit meer gaan uitdragen. We deden al best veel voor onze lokale partners, maar we willen dit duidelijker communiceren”, vertelt Kim. Naast Reisbrigade zijn er drie andere reisorganisaties lid van het netwerk. “Zij waren er al veel langer mee bezig en ik vind dat die groep alleen maar groter moet worden. Het is fijn als andere collega’s zich hier ook meer bewust van worden. We moeten het samen doen en we kunnen hierin van elkaar leren.”
Sinds januari is Kim met haar Reisbrigade aangesloten bij Social Enterprise. Dit is een netwerk voor alle organisaties die het belangrijk vinden om impact te maken op het gebied van sociaal ondernemen en duurzaamheid. “Winst moet je maken, anders overleef je het niet als organisatie. Maar winst maken is niet het heilige doel. Wij willen ook dat de wereld er beter van wordt. En dat is waar al die organisaties in dit netwerk zich mee bezighouden; rekening houden met het milieu en het sociale aspect.” Kim vertelt dat het netwerk niet per se gebonden is aan de reiswereld, maar dat ondernemingen uit allerlei soorten branches lid kunnen worden.
Toekomst van toerisme
Kim heeft de coronacrisis gebruikt om na te denken over de toekomst van het toerisme. “Als we toerisme op zo’n manier blijven bedrijven zoals we nu doen, is dat niet haalbaar voor de planeet. Ik vind het belangrijk dat je niet alleen voor het grove geld gaat, maar ook bewust bent van de impact op onze planeet en ook voor je naasten. Ik verwacht ook dat dit in de toekomst steeds belangrijker wordt. Dat je niet voor een weekend naar Hongkong vliegt, maar dat je langer reist. Of dat je meer gebruik maakt van het openbare vervoer op de bestemming en dat je andere transportmiddelen overweegt dan het vliegtuig. Of dat je een keer een home stay boekt in plaats van een luxe Hilton hotel.”
Top of mind
Het fenomeen duurzaam reizen is nog in de groeiende fase, maar Kim merkt wel dat het top of mind is bij iedereen. “Onder de consument groeit het nog niet heel erg, maar je hoort er al wel steeds meer over in de media. En ik verwacht wel dat het iets is waar we niet meer omheen kunnen de komende jaren. Het is dan fijn om te zien dat iedere organisatie dit op zijn eigen manier doet.”