21 november 2024
Thumbnail voor KLM mengt vanaf nu standaard 0,5 procent SAF bij en verhoogt daarvoor de ticketprijzen

KLM mengt vanaf nu standaard 0,5 procent SAF bij en verhoogt daarvoor de ticketprijzen

SCHIPHOL - KLM en dochterbedrijf Transavia zijn vandaag begonnen met het bijmengen van een half procent Sustainable Aviation Fuel (SAF) in de brandstoftanks van vliegtuigen voor alle vluchten die vertrekken vanaf Amsterdam. Dat heeft het luchtvaartbedrijf zojuist bekendgemaakt. Passagiers moeten de extra kosten betalen, variërend van 1 tot 12 euro per ticket. “We realiseren ons dat de 0,5 procent een zeer kleine stap is, maar wel een belangrijke in de goede richting,” aldus KLM in een verklaring.

Verder biedt KLM klanten vanaf donderdag 13 januari de mogelijkheid om daar bovenop duurzame brandstof te kopen voor de eigen vlucht. “KLM wil op deze manier de markt voor SAF verder stimuleren. Het reizen moet in de toekomst op een andere manier gebeuren en duurzame vliegtuigbrandstof speelt hierin een essentiële rol,” aldus de airline. KLM benadrukt dat naast vlootvernieuwing en innovatie ‘energietransitie’ nodig is.

De 0,5 procent komt bovenop de duurzame brandstof die nu al wordt getankt voor klanten die met KLM samenwerken in de Corporate en Cargo SAF-programma’s. “De meerprijs hiervoor komt terug in de prijs van het ticket. Zo lever je als KLM-reiziger automatisch een bijdrage aan de inkoop van duurzame brandstof. De verhoging van de ticketprijzen varieert van 1 tot 12 euro voor een ticket, afhankelijk van geboekte cabineklasse (Economy/Business) en de te vliegen afstand.”

IJzersterk
KLM zegt nu al een ‘relatief substantieel aandeel’ te hebben in de wereldwijde SAF-markt door klanten die deelnemen aan het Corporate en Cargo SAF Programma. “We zullen met alle partijen om ons heen moeten samenwerken en met ijzersterke oplossingen en innovaties moeten komen om de markt voor SAF verder open te breken,” aldus KLM.

De CO2-uitstoot van SAF ligt volgens KLM ‘ten minste’ 75 procent lager dan die van fossiele kerosine. “Daarom is SAF op de korte termijn het belangrijkste middel om de CO2-uitstoot drastisch te verminderen en daarmee bij te dragen aan de verdere verduurzaming van de luchtvaart,” zegt KLM. De kosten voor de duurzame brandstofvariant liggen volgens KLM ‘minstens vier keer hoger’ en de productie blijft achter. “Door de vraag te verhogen, hoopt KLM de markt voor SAF verder te ontwikkelen zodat het aanbod wordt opgeschaald en de brandstof uiteindelijk goedkoper wordt.”

KLM wijst erop dat er op 1 januari in Frankrijk een bijmengverplichting is ingevoerd voor duurzame brandstof; in Nederland is dit nog niet het geval. De Europese Commissie wil dat er in 2025 een bijmengverplichting zal gelden van 2 procent voor alle vluchten binnen en uit de EU. KLM en partners streven ernaar in 2030 wereldwijd op 10 procent bijmenging te zitten.