Hoe ben je het nieuwe jaar gestart?
Zoals ieder jaar beginnen wij het nieuwe jaar met een uitgebreide Nieuwjaarslunch voor al onze medewerkers. Hier lichten wij aan de hand van een duidelijk plan de verwachtingen voor het komende jaar toe.
Wat is jouw gedachte over de reisadviezen voor bestemmingen buiten Europa?
Ik heb hier een dubbel gevoel over. De adviezen liggen al maanden niet in lijn met de besmettingen, zie ook reisadvies.nu. Tegelijkertijd bepaalt een land of je wel of niet welkom bent en niet onze overheid en de ANVR. Wel zou helpen als de overheid en ANVR niet meer met verschillende maten meten met hun reisadvies over welke bestemming je wel en niet mag bezoeken. Het blijft bijzonder dat Europese bestemmingen met de hoogste besmettingen volgens hen wel bereisbaar zijn en bestemmingen buiten Europa die het veel beter onder controle hebben streng worden afgeraden. Dit kost 80 procent van de ANVR-leden dagelijks bakken met geld met alle gevolgen van dien. Helaas telt niet het belang van alle leden.
Binnenkort staat er een nieuw kabinet op het bordes. Kan de branche daar hoop op vestigen?
Hoop is sowieso geen strategie. Nieuwe poppetjes veranderen dit waarschijnlijk niet. Als we geluk hebben kan een nieuw bewindspersoon zeggen dat de vorige persoon het niet goed heeft aangepakt. Dat gebeurt wel vaker in de politiek en bij bestuurders. Fouten toegeven is geen karakter eigenschap van een politicus dan wel bestuurder. De fouten managen wel, maar dat duurt vaak heel lang. Wij richten ons op onze klanten en de reiziger en zien dat het gezonde verstand van onze doelgroep gelukkig al verder is dan het huidig beleid.
Er wordt verwacht dat de reisbranche voor de verre landen uitkomt op zo’n vijftig procent omzet van voor corona. Wat verwacht jij hier van?
Ik weet niet waar dat op gebaseerd wordt. Er zijn maar twee elementen die bepalen of en hoeveel we weer gaan reizen. Ten eerste welke landen laten ons toe. vanuit dat oogpunt kunnen wij nu al terug naar 100 procent of misschien wel 120 procent om de niet ingevulde reiswensen weer te mogen invullen. En ten tweede de berichtgeving van onze beleidsbepalers, die hebben aangetoond dat zij de reiziger dusdanig kunnen demotiveren of bang maken dat omzetten teruglopen naar 15 procent. Tegen de kracht van deze communicatie is het lastig werken, zeker als je eigen branche organisatie niet kiest voor het belang van alle leden, maar tevreden is met de keuze voor Europa.
Op je LinkedIn beschrijf je hoe Hugo de Jonge de reisbranche gebruikt voor zijn boostercampagne en uit je hier kritiek op. Wat zou jij Hugo de Jonge adviseren om anders te doen in zijn aanpak?
Wie ben ik om hem te adviseren. Maar in het algemeen in communicatie moet je doel en middel niet omdraaien. Ook helpt het vaak niet om mensen te belonen of te straffen om doelen te behalen waar je ‘klant’ geen belang bij heeft. Mijn reactie gaat meer over de verbazing dat hij blijkbaar zo wanhopig is dat hij zelfs mensen beloofd te mogen gaan reizen na een booster terwijl hij afgelopen twee jaar reizen structureel heeft 'verboden’. Voor de duidelijkheid, ik ben zeker niet tegen vaccineren maar ik begrijp ondertussen wel dat mensen twijfelen. Hier maak ik me meer zorgen over want daardoor kan deze situatie nog langer gaan duren omdat dit weer gebruikt kan gaan worden om versoepeling uit te stellen.