HEEMSTEDE – Het is Black Friday vandaag en net zoals voorgaande jaren heeft Norske Noorwegen Reizen de 2 = 1 actie gelanceerd voor Hurtigruten. Reisbizz.nl sprak met marketingmanager Femke Stal over onder andere de actie maar ook over de prettige samenwerking met de retail.
Zijn jullie tevreden over het aantal boekingen van dit jaar?
Na een wat moeizame start aan het begin van het jaar mogen we nu aan het einde van dit jaar zeker niet klagen. Met name de boekingen in de wintermaanden zijn echt boven verwachting geweest met een mooie plus.
Zie je een verbetering ten opzichte van het afgelopen jaar?
We zien de boekingen zeker weer aantrekken, ondanks dat onze hoofdbestemming Noorwegen nog niet voor iedereen toegankelijk is. Voor onze doelgroep is dat in de meeste gevallen geen enkel probleem. Noorwegen is bovendien zo uitgestrekt en rustig dat onze klanten zich er erg veilig voelen. Het is leuk om te zien dat steeds meer klanten ook na afloop van de reis persoonlijk terugkoppelen hoe ze het ervaren hebben om een reis in coronatijd te maken, waarbij ze heel dankbaar zijn dat ze dit hebben kunnen doen. We hebben het afgelopen jaar samen met Hurtigruten een aantal scherpe aanbiedingen in de markt kunnen zetten, waardoor het ook voor een nog breder publiek aantrekkelijk werd om kennis te maken met deze reizen.
Hoe verloopt de samenwerking met de retail? Kun je de verdeling aangeven van rechtstreekse verkoop en boekingen gemaakt via reisagenten?
Over het algemeen zeker goed en soepel. Cindy, onze retailmanager, rijdt met onze Norske-bus het hele land door en gaat op bezoek bij kantoren (vanwege COVID-19 iets minder nu) en verzorgt webinars om de reisagenten op de hoogte te houden van de diverse ontwikkelingen. Met name het Hurtigruten-product is volop in beweging. Onlangs zijn er weer nieuwe expeditie bestemmingen gepresenteerd naar o.a. de Galapagos Eilanden en Kaapverdië in combinatie met de Bissagos Eilanden. Hurtigruten richt zich daarmee steeds meer op bestemmingen die kleinschalig, authentiek en exclusief zijn. Een exacte verdeling is moeilijk aan te geven, maar we zien de verkoop via reisagenten zeker de laatste drie jaar toenemen. Met de mooie nieuwe niche-bestemmingen van Hurtigruten spreek je ook weer nieuwe reisagenten aan die zich gespecialiseerd hebben in bepaalde doelgroepen en we bieden bovendien een aantrekkelijke commissieregeling voor de Hurtigrutenreizen.
Wanneer worden de geboekte cruises uitgevoerd? Is er een speciale reisperiode van toepassing?
De traditionele route tussen Bergen en Kirkenes wordt het gehele jaar aangeboden met meerdere vertrekmogelijkheden per week. Ook al bestaat deze route al meer dan 100 jaar, dat maakt dat het zelfs voor repeaters zeker de moeite waard is om de reis meer dan eens te maken. En dat is ook wat we veel zien, terugkerende klanten. Ze zijn bekend met de typische informele sfeer aan boord en nieuwsgierig hoe de reis in een ander seizoen bevalt. Men ervaart het kustleven dan toch weer op een heel andere manier. Met de seizoensgebonden optionele excursies bestaat bovendien de kans om nog meer verdieping te geven aan de reis. We zien ieder jaar weer een toename in de winterperiode, waarbij het Noorderlicht ongetwijfeld een belangrijke rol speelt.
Het is Black Friday vandaag en jullie hebben een actie. Wat houdt deze precies in?
De Black Friday aanbieding is een 2=1 actie. De tweede persoon in dezelfde hut mag gratis mee! Het betreft alleen het Hurtigrutengedeelte van de reis, maar wij zijn de reisagent natuurlijk ook graag van dienst met het bijboeken van aansluitende vliegarrangementen. De aanbieding heeft een korte boekperiode tot en met 1 december en is geldig voor 10 geselecteerde vertrekdata in april 2022. We zien dat deze maand altijd erg in trek is; de prijs is sowieso schappelijk, de fjorden nog zo rustig. Daarnaast zijn er ook drie geselecteerde expeditiecruises die meedoen met de actie en een iets langere boekperiode hebben tot en met 8 december 2021. Dit betreft een nieuw concept van Hurtigruten dat in 2021 is gelanceerd.
&;