21 november 2024
Thumbnail voor Richtlijn Pakketreizen 2.0 weer uitgesteld: ‘Ticketgarantiefonds komt er niet’

Richtlijn Pakketreizen 2.0 weer uitgesteld: ‘Ticketgarantiefonds komt er niet’

BRUSSEL – De herziening van de Richtlijn Pakketreizen heeft in de Europese Commissie opnieuw vertraging opgelopen. Het voorstel wordt nu in november verwacht. Dat zegt ANVR-expert Frank Radstake, die deze week op bezoek was in Brussel. Hij sprak daar met zowel het directoraat-generaal DG Just (revisie Richtlijn Pakketreizen) als DG Move (aanscherping van EU Verordening 261/2004 over passagiersrechten). “Het gaat moeizaam, vooral ook door de sterke lobby van de luchtvaart, die geen enkele concessie in het voordeel van de consument lijkt te willen doen”, verzucht Radstake.

Zo kwam volgens hem uit de gesprekken met de Europese ambtenaren duidelijk naar voren dat een garantiefonds voor losse vliegtickets er niet gaat komen. Dat is al vele jaren een dringende wens van de reisindustrie. Nu zijn het vaak de touroperators die opdraaien voor airlines die niet meer aan hun financiële verplichtingen kunnen voldoen, uitstel van betaling krijgen of failliet gaan, waarbij honderden vluchten worden geschrapt en de klant in de kou staat.

Passagiers kunnen doorgaans fluiten naar hun geld, terwijl ze bij annulering recht hebben op geld terug binnen zeven dagen. Reisorganisaties moeten hen schadeloosstellen of omboeken, als het ticket via hen is geboekt. De malaise bij Air Belgium laat dat nu weer eens kwalijk zien. De SGR vergoedt pakketreizigers in het geval de touroperator bankroet is.

We hadden zo graag gezien dat er voor de luchtvaart een eigen garantiedekking zou moeten komen

“We hadden zo graag gezien dat er voor de luchtvaart een eigen garantiedekking zou moeten komen, maar daar lijkt de Europese Commissie toch niet aan te willen. Ze zeggen doodleuk dat dit buitenproportioneel zou zijn en dat het wel meevalt met het risico op faillissementen van airlines. Terwijl de ECTAA notabene heeft becijferd dat er sinds 2017 meer dan 140 deconfitures in de luchtvaart alleen al zijn voorgekomen”, aldus Radstake.

Beperking aanbetaling
Een ander heet hangijzer in de vernieuwde Richtlijn Pakketreizen is volgens hem de aangekondigde beperking van aanbetalingen. “Ik denk dat we toegaan naar het Duitse model, laat ook Brussel doorschemeren. Dat wil zeggen een maximum aanbetaling van 15 à 20%, maar als de leverancier, zoals airline of hotel, 100% aanbetaling eist na boeking of ticketing, zouden pakketreisaanbieders dat aan de klant mogen doorbelasten. Daar valt mee te leven”, legt Radstake uit.

Hij kreeg ook te horen dat DG Just na een interne review van de Europese Commissie terug moet naar de tekentafel om de herziene Richtlijn Pakketreizen te verbeteren, voordat er een definitief voorstel komt. Overigens moet dat daarna nog langs het Europarlement en de ministerraad. “Voordat het dan nationale wetgeving is, zijn we wel een paar jaar verder”, verwacht Radstake.

Huidige richtlijnen
Hij benadrukt dat de reisbranche trouwens geen probleem heeft met de huidige richtlijn. “Misschien was er alleen tijdens de coronacrisis soms een probleem met restituties, maar dat hebben wij in Nederland toch via gedekte vouchers goed opgelost. Dat was echt een uitzonderlijke situatie. Eén ding is zeker: de reisagent is tussenpersoon en geen voorfinancier van de consument. Wij belasten dus gelijk door wat wij moeten afdragen aan leveranciers.”

De beloofde verduidelijking van de Europese Commissie over ‘verantwoordelijkheden’ van B2C en B2B en de ‘financiële robuustheid’ van airlines noemt Radstake vooralsnog weinig praktisch inhoudelijk. “We zullen zien wat eruit gaat komen en blijven de gang van zaken in Brussel kritisch volgen.”