"Waar gaan we deze vakantie heen?", was de zoekterm die mijn ouders in hun koppies invoerden voor we op vakantie gingen. Enkel met wat hulp van de campinggids, een routekaart en wat weersvoorspellingen gingen we op vakantie. Op de bonnefooi, zonder plan of reservering. In de loop der jaren deed mondjesmaat het online boeken zijn intrede waarmee het spontane reizen naar de achtergrond verschoof. Maar inmiddels zijn we in een nieuw tijdperk beland van deze digitale revolutie: TikTok.
Grote kans dat u zich als boomer niet op dit platform bevindt. Maar voor Gen-Z, geboren in het tijdperk van algoritmes en smartphones, is Google ouderwets. TikTok is hun zoekmachine: een oneindige bron van advies. Inspiratie nodig voor een nieuw gerecht? TikTok. Twijfels over je outfit? TikTok. Op zoek naar een vakantiebestemming? TikTok.
En dat merken reisbureaus ook. Bestemmingen als de Dolomieten of Madagaskar – om er maar twee te noemen – raken ineens zeer in trek omdat ze viral gaan op social media. Op zich niets mis mee. Tijden veranderen en de manier waarop we reizen plannen verandert mee. Alleen, als je het mij vraagt, mag reizen best digitaal beginnen, zolang de trip maar zo analoog mogelijk wordt beleefd.
Zelf was ik afgelopen zomer ook in de Dolomieten (niet door TikTok geïnspireerd!). Natuurlijk hebben mijn vriendin en ik daar prachtige beelden gemaakt. Alleen tijdens de vakantie deelden we hier bewust niets van en waren we ook niet online te vinden. Geen stories, geen posts, geen reels én geen gescroll. Gewoon even volledig offline, met aandacht voor elkaar en voor de omgeving.
Pas toen we weer thuis waren, deelden we een aantal van onze herinneringen met de online wereld. Niet om het thuisfront te verlekkeren, maar om na te genieten van een select aantal kiekjes - alsof je ouderwets dia's terugkijkt.