LEUSDEN - De rechtbank van Amsterdam heeft de ANVR in het gelijk gesteld in een zaak tegen Royal Air Maroc (RAM) over het niet (op tijd) terugbetalen van tickets vanwege vluchtannuleringen. Het door RAM gevoerde voucher/refund-beleid was onrechtmatig, zo oordeelde de rechter.
De ANVR spande vorig jaar, samen met veertien reisagenten, een bodemprocedure aan tegen Royal Air Maroc vanwege de in eerste instantie weigerachtige en later zeer trage terugbetaling van refunds aan ANVR-leden. Het ging zowel over losse vliegtickets als tickets die onderdeel waren van pakketreizen. Nadat RAM in de laatste maand voor het vonnis alle restituties had voldaan, besloot ANVR de procedure evengoed voort te zetten. ANVR vorderde enkele verklaringen voor recht dat het gedrag van RAM onrechtmatig was. Een dergelijke uitspraak kan behulpzaam zijn bij eventuele toekomstige scenario’s. Daarnaast vorderde ANVR de wettelijke rente voor de te laat betaalde restituties.
“De ANVR is destijds met agenten de procedure gestart omdat diverse airlines, waaronder RAM, het vertikten de consument en touroperator op tijd terug te betalen”, meldt adjunct-directeur Walter Schut van de ANVR. “De procedure en dreiging hiermee richting andere airlines heeft de terugbetalingen zeker versneld en dat is de eerste winst geweest. De uitspraak nu bevestigt dat wij als ANVR dit soort procedures namens de leden kunnen voeren en ook met succes kunnen afronden.”
De rechter ging niet op alle punten mee met de argumenten van de ANVR. "Voor zover de ANVR de vorderingen tot betaling had ingesteld namens de individuele passagiers, zijn deze afgewezen omdat onvoldoende was aangetoond dat de vordering in opdracht van en als vertegenwoordiger van de passagiers waren ingesteld. Naast machtigingen is ook een kopie van het paspoort of ander bewijs nodig dat het machtigingsformulier door hen was ondertekend", aldus het vonnis.