14 april 2024
Thumbnail voor ANWB: Nederlanders kijken vaker naar goedkopere vakantiebestemming

ANWB: Nederlanders kijken vaker naar goedkopere vakantiebestemming

Nederlanders kijken steeds vaker naar alternatieve vakantiebestemmingen als Albanië en Slovenië. Dat blijkt uit onderzoek van de ANWB. Verder blijkt uit het onderzoek dat de inflatie nog altijd een rol speelt bij het maken van de vakantieplannen: veel vakantiegangers gaan dit jaar korter op reis.

“De vakantieplannen worden dit jaar minder beïnvloed door de problemen in de wereld (oorlogen en inflatie)”, schijft de ANWB. “Vorig jaar gaf 55 procent van de Nederlanders aan dat stijgende prijzen invloed hebben op de vakantieplannen, dit jaar is dat gedaald naar 46 procent. Vakantie blijft ook dit jaar belangrijk voor Nederlanders, zij gaan wel maar kiezen voor minder vaak, korter of een goedkopere vakantie vanwege inflatie. Er wordt vaker gekeken naar alternatieve vakantiebestemmingen als Albanië en Slovenië.”

Net als voorgaande jaren zijn de meeste Nederlanders van plan om in de zomermaanden op vakantie te gaan. Ook de meimaand blijft in trek. “De spreiding van de zomermaanden mei tot en met september is afgelopen jaren een zichtbare trend, schrijft de ANWB. “Circa 50 procent van de Nederlanders gaat een week of langer, 30 procent twee weken en 9 procent gaat drie weken op vakantie. Gemiddeld boeken vakantiegangers 1 tot 4 maanden van tevoren de reis. Bijna twee op de tien Nederlanders die kiezen voor een Europese vakantiebestemming boekt last minute.”

Europa blijft topfavoriet
De meeste vakantiegangers kiezen dit jaar traditiegetrouw voor Europa. Favoriete landen zijn: Nederland, Duitsland, Spanje, Frankrijk, België en Italië. Onder jongeren blijft Europa (89 procent) ook het populairst maar zijn Azië (11 procent) en Zuid-Amerika (9 procent) ook in trek.

Duurzaamheid
Duurzaamheid blijft een heet hangijzer in de reisbranche. Het aantal Nederlanders dat wil betalen voor duurzaamheid op vakantie groeit volgens de ANWB. De Nederlanders die hier geld voor willen uitgeven (20 procent), hebben hier nog steeds hetzelfde bedrag (25-100 euro) per persoon per vakantie voor over. Tegelijkertijd blijkt de groep mensen die op vakantie juist niet met duurzaamheid bezig wil zijn, te zijn gegroeid tot 29 procent.