Na een lange worsteling heeft de ANWB de handdoek in de ring gegooid. De eigen touroperating is helemaal afgestoten. Ook in de 72 ANWB-winkels worden fysiek geen reizen meer verkocht, hooguit is het soms een plek voor vakantie-inspiratie. Reisbizz vroeg de club met zo’n vijf miljoen leden om uitleg.
Het blijkt een ‘strategische heroriëntatie’ te zijn om inhouse touroperator Fox via een management-buyout met private equity te verzelfstandigen. “Reizen is een dynamische markt, waar je constant bovenop moet zitten. De overgang van meerdere eigen ANWB-touroperatormerken naar één sterk merk ANWB Reizen heeft enkele jaren geleden niet goed uitgepakt. Ook corona kwam daar nog overheen. De resultaten vielen tegen en dan moet je de focus verleggen”, aldus een woordvoerster.
Fox exclusief partner
Volgens haar blijft de ANWB wel reizen verkopen, maar dan alleen online via ANWB.nl en uitsluitend arrangementen van Fox (ICA en Europa), die ook de ANWB-ledenreizen blijft ontwikkelen. “Dat gaan we niet meer zelf doen. Fox is voor touroperatorproducten de exclusieve partner van de ANWB, maar Fox mag al het aanbod ook via reisagenten verkopen, zelfs het label ANWB Ledenreizen.”
Ingewijden, die de ANWB intern goed kennen, wijzen op veel verlieslatende reisactiviteiten, waarmee de bond al jaren worstelde. “Dit toch vrij schokkende besluit om ermee te stoppen, is zeker niet uit luxe genomen. Het beleid voor reizen is eigenlijk nooit consistent geweest sinds de ANWB het ooit zo succesvolle merk voor autovakanties Vrij Uit eind jaren 90 verkocht aan Thomas Cook/Neckermann. Vrij Uit is daarna jammer genoeg roemloos ten onder gegaan.”
Heel veel reismerken
Daarvoor in de plaats probeerde de ANWB, die Vrij Uit al in de jaren 70 lanceerde samen met Shell, Rabobank en Nationale Nederlanden en medio jaren 80 de enige aandeelhouder werd, het met een scala van vooral specialistische merken, zoals Fox, Pharos, Cruise Travel, SNP Natuurvakanties, Pin High Golf, Travelhome, etc. naast de ANWB-kampeer- en ledenreizen. Pre-covid werd er naar schatting toch een omzet gehaald van rond de 200 miljoen euro.
Maar, als er niet genoeg geld in het laatje komt en de kosten lopen op, is het wachten tot de man met de hamer langskomt in een tijd waarin het financieel niet meer zo makkelijk om een grotere reisorganisatie rendabel te laten opereren, laat een insidebron weten. “Dat moment is nu aangebroken. Het slaat in als een bom, omdat de vijf miljoen ANWB-leden kennelijk het verschil niet kunnen maken.”
Risico’s naar de zon
De ANWB heeft het lang geleden ook nog eens geprobeerd met pakketvliegreizen voor eigen risico naar de Middellandse Zee zon, waarmee de bond volgens critici ‘met ledengeld’ frontaal andere (commerciële) touroperators aanviel. Dat zou oneerlijk zijn. ‘De ANWB gaat touroperatoren’ heette het toen. Het werd echter beschouwd als een regelrechte ‘oorlogsverklaring’. Niet voor lang: onder grote externe druk werd de keutel door de ANWB ingetrokken.
Vorig decennium probeerde de ANWB nog wat nieuws: reisverkoop in een paar pilotwinkels van de bond met ZRA’s van The Travel Club. Ook dat initiatief is een stille dood gestorven. Het plotselinge vertrek begin dit jaar van Marjon Kaper (ex-NS), opvolgster van oud-Vrij Uit-coryfee Greet Locquet als o.a. reisbaas, was wat dat betreft al een teken aan de wand.