In de nieuwste editie van Reisbizz verbaast huiscolumnist Kees Bikker zich over het effect van mega-influencers. Zo verwondert hij zich, net als Walter Schut al eerder, hoe mensen als lemmingen over platgebaande paden influencers achterna reizen en met zijn allen op een paar vierkante centimeter gaan zitten. Hieronder een voorproefje van zijn hersenspinsel. Wat de rol van de reisbranche zou moeten zijn? Dat lees je in het nieuwste magazine.
"Eens in de zoveel tijd krijg je als reisagent een aanvraag voor een ‘mooie rondreis’ door laten we zeggen Italië. De klant heeft drie weken en wil alle tiktok-highlights even gaan aftikken. Ik zie de bui alweer hangen. In de file rond het Gardameer, entreekaartjes kopen om in Venetiaanse straatjes schouder aan schouder richting San Marcoplein te waggelen en in Cinqueterre meer Insta-meisjes dan gekleurde huisjes op de foto.
Als persoonlijk reisagent vind ik dan dat ik vanuit mijn adviesfunctie de dadendrang van mijn klant wel wat mag beteugelen. Dan kan het zo maar zijn dat ze in mijn reisvoorstel gewoon een reis vinden met maar twee plekken daarin opgenomen, maar wel op zodanige wijze gekozen dat er een keur aan activiteiten te doen is binnen laten we zeggen 1,5 uur rijden. Dan pak ik een mooie agriturismo net boven Turijn (bergen, meren, wijn en kunststeden om de hoek) en eentje in Umbrië (idem dito)."
Nu is het volgens Kees Bikker zo, dat de reisbranche hier ook flink aan bijdraagt. Hoe precies? Word dan lid van de Reisbizz Society en lees verder.