30 juni 2024
Thumbnail voor De Studiereis van… Noël ten Thije naar Costa Rica

De Studiereis van… Noël ten Thije naar Costa Rica

Noël ten Thije van TravelXperts Den Ham reisde vorige maand op uitnodiging van Travel Trend en Air Canada tien dagen door Costa Rica. Noël vertelt over de bijzondere ervaringen die ze in het Centraal-Amerikaanse land heeft opgedaan.

“Na aankomst in San José, hebben we daar eerst overnacht,” vertelt Noël na de studiereis. “De volgende ochtend kregen we de huurauto’s: mooie grote SUV’s. Vervolgens zijn we richting Boca Tapada gereden, bij de grens met Nicaragua. Daar zijn we twee nachten gebleven, daarna twee nachten in Arenal, twee nachten in Monteverde, en als afsluiter één nacht in San José. We waren met elf personen: een divers gezelschap van ketens en zelfstandige reisbureaus. Er waren geen ZRA’s mee op deze reis. Helen Lagerwerf was mee vanuit Travel Trend en Wim Jaap Berkhout vanuit Air Canada.”

Noël had de primeur. “Nog niemand van ons kantoor was in Costa Rica geweest, ook nog niet in Midden-Amerika. Vooral de natuur in combinatie met prachtige stranden leek me een geweldige combinatie.” En dat bleek te kloppen: “We hebben de eerste twee nachten in het nog onbekende Boca Tapada doorgebracht. Hier heb je de natuur echt voor jezelf; het is nog niet overspoeld door toerisme. Het ligt dichtbij de grens van Nicaragua. We hebben een fantastische boottocht over de San Juan rivier gemaakt richting San Carlos met als doel om wildlife te spotten.” Dat gebeurde, de groep zag brulapen, krokodillen en verschillende vogels. “In de late middag hebben we nog een duik genomen in een natuurlijke poel midden in de jungle en hebben we onszelf getrakteerd op een lekker koel biertje in de plaatselijke karaokebar. Je zult het niet geloven, maar op de afspeellijst van de karaokebar stond het lied ‘Engelbewaarder’ van Marco Schuitemaker. En dat ergens bij de grens van Nicaragua...”

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Foto's: Noël ten Thije

Adrenaline
De volgende dag reed de groep naar Arenal. “Een stuk toeristischer, een beetje Amerikaans zelfs, met grote hotels. Niet iets wat ik direct bij Costa Rica had gezocht. We hebben bij aankomst wat hotelinspecties gedaan en ’s avonds heerlijk ontspannen in Ecothermales, een van de vele thermale baden in Arenal.” Na de ontspanning stond de volgende dag een sportieve activiteit op het programma. “We gingen ziplinen. Na eerst een oefenlijntje te hebben geprobeerd (waar je nog kon afhaken), begon het echte werk. Ik ben uiteindelijk van zeven lijnen boven het oerwoud afgezoefd. Dit was echt een fantastische ervaring! ‘s Middags hebben we de Arenal 1968 Hike gedaan. Je hebt hier drie wandelingen van 1755 meter, 3045 meter en 4980 meter. We hebben met een kleiner groepje de 4980 meter gedaan, een wandeling over de hellingen van de Arenal Vulkaan in een divers landschap, met als hoogtepunt het uitzicht vanaf de Lava Flow Summit. De wandeling bracht ons langs lavagesteente, bamboebossen, een mooi meer en door de jungle. Echt een aanrader.”

Tarantula
De volgende dag vervolgde de groep haar reis naar Monteverde. “Dit oogde meteen een stuk rustiger dan de omgeving van Arenal. Door het nevelwoud was deze omgeving echt sprookjesachtig te noemen. Monteverde ligt hoger dan de plekken die we eerder bezochten, en daardoor zie je weer andere planten en diersoorten.” Ook hier werden weer hotelinspecties gedaan, en ’s avonds stond een wandelexcursie in het donker door het nevelwoud op het programma. "De geluiden zijn in het donker heel anders en je ziet ook dieren die je overdag niet tegenkomt. Aan het eind van de wandeling troffen we zelfs een grote tarantula...”

Dag zeven was een dag voor de waaghalzen met een spectaculaire excursie, de Arboreal Experience. Ook Noël ging uiteindelijk mee. “Ik heb toch maar ‘ja’ gezegd tegen deze excursie, die bestond uit boomklimmen, klauteren over touwbruggen, 200 meter ziplinen, fietsen en uit de top van de boom springen (wel aangelijnd…). Als kers op de taart een heuse ‘Tarzan Swing.’”

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Foto: Noël ten Thije en Silvy van Buuren.

"’s Middags maakten we een hele leuke tour naar een koffieplantage, El Trapiche. Hier hebben we voor het eerst een luiaard gespot, met een kleintje. De boer kreeg op dat moment even geen aandacht van de groep,” vertelt Noël met een knipoog. “Op dag acht zijn we op weg naar San José gestopt bij Chayote Lodge: wat een mooie lodge om je reis af te sluiten. Na de lunch en een bezoek aan de lokale agent van Travel Trend was het tijd om naar San José door te rijden. Het was heel fijn om te zien waar deze reizen worden ondergebracht en we zagen meteen het nut van een lokale agent; zij nemen de zorg over onze gemeenschappelijke klanten over, ook als er iets aan de hand is. Echt een prettig idee.”

De grootste verrassing voor Noël was dat Costa Rica heel schoon is. “We hebben geen vies openbaar toilet meegemaakt, water kun je uit de kraan drinken en er ligt (nagenoeg) geen afval op straat, en alles wordt gescheiden.” Noël is dan ook erg blij dat ze mee mocht op deze studiereis. “Met Air Canada zijn er mooie aansluitingen vanuit Canada naar Midden-Amerika. Travel Trend heeft een gevarieerd programma voor Costa Rica, zowel zelf samen te stellen als een standaardrondreis waarbij je ook kunt kiezen uit verschillende hotel-categorieën. Ondanks dat we natuurlijk maar een klein gedeelte van het land hebben gezien, hebben we wel goed de sfeer kunnen proeven en hoe het is om door dit land te rijden. Ik zou minimaal twee weken adviseren en dan een fijne strandbestemming toevoegen aan het programma. Daarnaast is een goede muggenspray essentieel voor deze bestemming. De beste reistijd is natuurlijk van december tot april, maar ook in de regentijd kun je hier goed vertoeven. Het is niet zo dat het de hele tijd regent.”