Emirates-topman Tim Clark ziet het als een reële mogelijkheid dat Boeing afstevent op een Chapter 11-faillissementsprocedure, nu de problemen bij de vliegtuigbouwer zich steeds verder opstapelen. Emirates is de grootste widebodyklant van de Amerikanen.
Boeing kampt al jaren met grote problemen, maar door de staking van het personeel in de regio rondom Seattle zijn die recent verergerd. Het personeel eist een salarisverhoging van 40 procent en legt daarom nu al bijna een maand het werk neer.
Daardoor ligt de productie van de meeste passagiersvliegtuigen stil (met uitzondering van de 787, die elders gebouwd wordt). Dat kost naar schatting 100 miljoen dollar omzet per dag en doet de kas leegstromen. Boeing kondigde vrijdag het ontslag van 17.000 medewerkers aan.
Zorgen
Emirates-topman Clark is bezorgd. “Tenzij het lukt om nieuw kapitaal binnen te halen door middel van een claimemissie (een aandelen- of obligatie-uitgifte, red.), zie ik een dreigende verlaging van de kredietrating met Chapter 11 aan de horizon”, zo zegt hij tegen The Air Current.
Bij een Chapter 11-procedure wordt een bedrijf onder bescherming tegen schuldeisers ingrijpend gereorganiseerd om weer financieel gezond te worden. Dat hoeft dan ook zeker niet tot het einde van Boeing te leiden (die kans is zeer klein, daarvoor is het bedrijf te belangrijk).
Boeing gaat naar verwachting proberen om met een claimemissie 10 miljard dollar op te halen om de kas aan te vullen. Ondertussen overweegt kredietbeoordelaar Moody’s om de kredietwaardigheid van het bedrijf naar Junk-status te verlagen.
Grootste widebodyklant
Emirates is de grootste widebodyklant van de Amerikaanse vliegtuigbouwer, met bestellingen voor 205 toestellen uit de nieuwe 777X-familie en 35 787’s. Recent bevestigde Boeing dat de levering van de eerste 777-9 (de grootste variant van de 777X) weer een jaar is uitgesteld, tot 2026.