23 november 2024
Thumbnail voor Europese luchtvaart hard getroffen door sancties tegen Rusland

Europese luchtvaart hard getroffen door sancties tegen Rusland

SCHIPHOL - De vergaande sancties tegen Rusland en de sluiting van het Russische luchtruim op de vliegroutes naar Azië raken de Europese luchtvaart keihard. EU-analisten rekenen op honderden miljoenen schade voor de maatschappijen als de oorlog in Oekraïne nog lang zal aanhouden. Vliegtickets naar Noordoost-Azië worden mogelijk tot wel 150 euro duurder, zo leert een peiling van Luchtvaartnieuws Magazine.

Ook Rusland zelf wordt zwaar getroffen. Aeroflot en andere Russische airlines raken steeds verder geïsoleerd door de internationale sancties.  De meeste vliegtuigen staan noodgedwongen aan de grond. Veel westerse leasecontracten worden ontbonden, vliegtuigonderdelen worden niet meer geleverd. Daarnaast kan de Russische staat jaarlijks tot wel een miljard dollar aan ‘overvliegcharges’ in Siberië mislopen. Het ging in 2019, pre-corona, om meer dan 300.000 vluchten. Het overgrote deel daarvan is gestopt.

Diverse bronnen die wij spraken noemen dat ‘peanuts’ vergeleken bij de enorme verliezen door alle boycots, de waarde van de oorlogskas en de ellende in Oekraïne. Europese maatschappijen kiezen nu de zuidelijke route via Turkije en Kazachstan naar China, Korea en Japan. Ook sommige Aziatische carriers nemen geen risico en doen hetzelfde, of zetten de vluchten naar Europa on hold. Het is twee tot drie uur langer vliegen.

Volgens luchtvaarteconoom Rogier Lieshout (luchtvaartonderzoeksbureau Beelining) bedragen de operationele kosten van een widebody-toestel zo’n 10.000 euro per uur. Twee tot drie uur extra vliegen kost dus per retour 40 à 60.000 euro. “Bij een verder oplopende olieprijs kan dat nog meer worden”, meent hij. Als die hogere kosten één op één zouden worden doorberekend, kunnen tickets naar het Verre Oosten wel 150 euro duurder worden, maximaal een kwart meer dan nu. Op korte termijn zal de ticketprijs volgens Lieshout waarschijnlijk niet te veel stijgen, omdat de Europese airlines hun concurrenten in het Midden-Oosten en China niet in de kaart willen spelen.

Lees het hele artikel in de maart-editie van Luchtvaartnieuws Magazine. Bestel hier een los exemplaar, of neem een voordelig abonnement en mis nooit meer een nummer.