SCHIPHOL - ANVR-directeur Frank Oostdam laat weten dat het lagere consumentenvertrouwen als gevolg van negatieve berichtgeving deze winter al merkbaar is. “De meeste mensen kijken de kat nog even uit de boom. Toch ben ik positief gestemd over 2023. De corona-erfenis is een soort herwaardering van de mogelijkheid om naar het buitenland te reizen. Dat gevoel gaat volgend jaar naar mijn idee doorzetten.”
Het verre reizen product ligt volgens Oostdam inderdaad aardig op stoom. “De vraag is hoe het met de opening van China gaat en bijvoorbeeld de koers van de dollar voor Amerika. Ik verwacht voor zomer 2023 wellicht wat minder ver, minder lang en minder luxe en mogelijk wat minder vliegen. Wat meer op de centen letten dus. Meespeelt ook de toestand op Schiphol. Die chaos afgelopen jaar blijft nog wel even een negatieve uitstraling hebben, vrees ik. In de zomer rekent de branche desondanks op een goed jaar.”
Minder somber
Het CBS bevestigt dat het consumentenvertrouwen de laatste maand is opgeveerd na een absoluut dieptepunt in het najaar. “In november zijn we iets minder somber. De koopbereidheid neemt daardoor relatief weer wat toe. Men is vooral minder pessimistisch over de economie komend jaar. Het oordeel over de financiële situatie is ook minder negatief.”
Stijgende kosten, dalende koopkracht
ABN Amro voorspelt in een markt-analyse dat ‘travel’ in 2023 voor Nederlanders qua omzet ruim 10 procent zal uitkomen onder het ‘normale’ level van 2019, door de stijgende kosten en dalende koopkracht. “Het herstel na corona gaat voorspoedig, maar zal nog niet volledig bereikt worden. Alles wordt fors duurder, dat remt het inhaaleffect. De auto gaat meer voorkeur krijgen”, is de conclusie.
Ook de luchtvaart houdt zijn hart vast voor 2023 na het hoopvolle jaar 2022. Een wereldwijde recessie ligt immers op de loer. Toch verwacht IATA dat de sector als geheel volgend jaar winstgevend zal zijn, al zal het best zwaar kunnen worden.