De reisindustrie krijgt vaak het verwijt onvoldoende oog te hebben voor de negatieve impact van reizen. Directeur Frank Radstake van brancheorganisatie ANVR neemt dat verwijt serieus en vraagt de leden van de brancheorganisatie er de komende jaren mee aan de slag te gaan.
Het congres van de ANVR, de afgelopen dagen in de Marokkaanse hoofdstad Rabat, moest er vooral een van verbinding zijn: verbinding tussen de meegereisde leden, maar ook verbinding met alles wat in en rondom de reiswereld gebeurt. Met het vingertje wijzen naar reisbedrijven die vaak een stukje milieuvriendelijker, socialer of transparanter kunnen werken, wil Radstake deze dagen dan ook niet doen. De buitenwereld doet dat al vaak genoeg.
Boekje
Maar de anderhalf jaar geleden aangetreden directeur gaf iedereen wél een boekwerkje mee met een grote taak voor de komende jaren: maak je organisatie toekomstbestendig. En dat betekent dat reisbedrijven moeten blijven kijken naar de impact van reizen op het klimaat, nog meer aan de slag moeten met natuurbehoud en -herstel, en meer moet kijken naar het eigen handelen als het gaat om sociale impact.
Ook is het van belang te kunnen meten hoe het op al deze gebieden met jouw bedrijf gaat. “Wat we weten, is dat de klant het onderwerp duurzaamheid rondom reizen belangrijk vindt,” vertelt Radstake in de trein op weg van Rabat naar Casablanca, waar hij tussen twee congresdagen door met een groep deelnemers een dagtrip naartoe maakt. “Maar amper 6 à 8 procent – zo weten we uit hetzelfde onderzoek – houdt er bij het boeken van de reis of vakantie ook daadwerkelijk rekening mee.”
Reizigers gaan ervan uit dat de reisorganisatie al het maximale heeft gedaan. “Dat het allemaal ook op dat gebied goed geregeld is. De reiziger legt de verantwoordelijkheid dan ook bij ons, en dat is niet onterecht.”
Net-zero
De sector pakt de opdracht volgens Radstake met beide handen aan. “Er gebeurt natuurlijk al heel veel. Alles bij elkaar opgeteld investeren ANVR-leden al vele miljoenen in het verduurzamen van het aanbod en het verminderen van de negatieve impact van reizen.” Maar het kan nog een stapje verder gaan. “We hebben in 2024 richtinggevende ambities neergelegd, zoals dat we in 2050 net-zero willen zijn.” Dat ‘net-zero’ wil zeggen dat broeikasgassen zijn gereduceerd tot een minimum en de overgebleven emissies uit de atmosfeer worden gehaald.
De werkmethode
Om te zorgen dat dat ook gehaald kan worden, moet over vijf jaar natuurlijk al flink wat vooruitgang zichtbaar zijn. “Je mag me in 2030 kritisch bevragen over waar we zijn, ” zegt Radstake. “Voor veel is het lastig met dit onderwerp aan de slag te gaan. Want waar moet je beginnen? Daar hebben wij nu een methode voor ontwikkeld. Het begint namelijk met inzicht in wat je nu doet. Met het boekje dat iedereen heeft gekregen leggen we uit hoe je je impact in kaart brengt.”
Het gaat bijvoorbeeld om alle uitstoot die direct of indirect wordt veroorzaakt door het transport naar en van de vakantiebestemming, de lokale transfers en excursies, en het verblijf. Helder moet worden wat je zelf aan uitstoot veroorzaakt, maar ook wat indirecte emissies zijn, bijvoorbeeld door gebruik te maken van een datacenter dat energie verbruikt, en ten derde de uitstoot door bijvoorbeeld hotels, cateraars of vliegmaatschappijen. Met deze zogenoemde scope 1-, 2- en 3-emissies van je organisatie kun je vervolgens aan de slag om die omlaag te krijgen. Denk dan aan het met je marketingtools klanten enthousiast maken voor een keer een iets minder verre bestemming voor hun komende vakantie.
Niet straffen
Radstake wil als brancheorganisatie niet met een stok gaan slaan naar zijn leden: “het gaat erom bedrijven helpen de impact in beeld te krijgen.” Het einddoel is voor de ANVR om reizigers per reis inzicht te geven in de impact van reizen. “Daar gaan we geen kleurencode aan hangen. Want dan is een naar bijvoorbeeld Botswana of Indonesië altijd qua klimaat meer impactvol. Terwijl we als het gaat om de sociale, maatschappelijk, economische en ecologische impact die we kunnen maken in zo’n land, juist veel goeds kunnen doen door daar op vakantie te gaan. Denk dan ook aan eerlijke beloning en het aanpakken van kinderarbeid. Maar ook de positieve impact van toerisme als het gaat om de aanleg van infrastructuur, investering in scholen en heel veel meer. Ons doel is vanaf 2027 jaarlijks een update te kunnen geven over de stappen die we zetten als sector in het verduurzamen van de reisbranche. Die moet zo feitelijk mogelijk zijn en duidelijk maken wat de impact is per reiziger en per reisdag. Radstake: “De bal ligt bij ons, ” zo zegt hij. “We moeten toegankelijke en goed vergelijkbare informatie geven over de positieve en negatieve gevolgen van reisproducten.”