2 juli 2024
Thumbnail voor Happy Travel Agent Day: Een chapeau voor alle reisagenten

Happy Travel Agent Day: Een chapeau voor alle reisagenten

SCHIPHOL - De eerste woensdag in mei is het Travel Agents Day. Reisbizz weet al heel lang dat reisagenten de stuwende kracht zijn in de branche en daarmee het ontdekken van de wereld mogelijk maken voor heel veel reizigers. In dit artikel lees je een aantal mooie quotes terug van de door Reisbizz geinterviewde reisprofessionals.


Mariska van Vliet van Latin Travel
Eigenaresse Mariska van Vliet van Latin Travel vertelt over haar drie reisbedrijven waarmee ze verschillende aspecten van de reisindustrie bedient.

Hoe belangrijk is de reisagent voor Latin Travel? “Heel belangrijk. Ik denk dat de verhouding 90 procent reisagent en 10 procent direct selling is. Ik vind dat heel fijn en ik wil dat ook zo houden. Die samenwerking verloopt heel goed, omdat wij ons kunnen verplaatsen in de klant. Soms is het wel eens jammer als een reisagent minder kennis heeft van een bepaald land, omdat wij het zo goed kennen en kunnen verkopen. Dan proberen we de reisagent zoveel mogelijk tips mee te geven over wat ze kunnen vertellen aan de klant.”

Travelcounsellor Suzanne Nagtegaal
“Wat een leuk bericht! Daar word ik superblij van”, antwoordde Travel Counsellor Suzanne Nagtegaal op de vraag of we haar mochten interviewen voor Reisbizz Magazine. De Alkmaarse Suzanne is acht jaar werkzaam als Travel Counsellor. Haar harde werken werd vorig jaar beloond met het behalen van de ‘Gold status’ binnen de organisatie.

Suzanne komt oorspronkelijk uit het Noord Hollandse dorp Waarland waar ze inmiddels haar klantenkring flink heeft uitgebreid. “Daar is het echt ‘ons kent ons’. Het heeft even geduurd voordat ik daar voet aan de grond kreeg. Dat vertrouwen heb ik inmiddels gewonnen. Nu kom ik bijvoorbeeld bij oud-klasgenootjes over de vloer en gaat mijn naam ook rond in de dorpen eromheen. Laatst had ik een nieuwe klant die vertelde dat zij mijn naam hadden gehoord van de boekhouder, tijdens een feestje en van een oud-collega van mijn broer. Dat is leuk om te horen. Omdat je zelf uit het dorp komt, schept dat toch vertrouwen. En dat vind ik fijn. Dat dorpse is toch vaak laagdrempelig en amicaal, het hoeft van mij niet zo zakelijk.”

Marieke Hagen van VX Hagen
Corona was nog niet voorbij of een volgende, nare gebeurtenis diende zich aan voor Marieke Hagen van VakantieXperts Hagen: ze werd ziek. “Zelfs als ik aan het infuus lag in het ziekenhuis deed ik ondertussen mijn werk. Ik zat gewoon in een bepaalde flow. Ben niet gestopt met werken door mijn ziekte. Weet je, als ik thuis was gaan zitten, had ik me niet beter gevoeld. Juist hier met ons leuke team voel ik me fijn. En eerlijk is eerlijk, we waren - en zijn - ook heel druk. Er ligt veel werk. Het is zelfs zo druk dat ik regelmatig tot 22.30 uur offertes zit uit te werken. Ik heb heus wel mijn persoonlijke bucketlist opgesteld van dingen die ik heel graag wil doen, maar het lukt simpelweg niet. Ik kan moeilijk weg, het is gewoon te druk.”

Clara Gruben van Clara’s Choice Cruises
Als klein meisje droomde Clara Gruben van Clara's Choice Cruises van een carrière als dokter of verpleegkundige. Die medische kant is het niet geworden. Het willen ontzorgen en dienstbaar zijn, heeft wat haar betreft wel raakvlakken met haar baan als persoonlijke reisagent.

Er missen alleen nog wat grote (vak)prijzen of een bokaal, klopt dat? “Natuurlijk zou een prijs een kroon op mijn werk zijn. Maar het allerbelangrijkste voor mij is dat mijn klanten blij zijn. Ik ben pas blij als mijn klanten dat ook zijn. Dit meen ik echt. Mijn cruise-kennis verklaart een deel van mijn succes. Ik houd mijn kennis heel zorgvuldig én intensief bij. Ik ken de rederijen en ken de schepen omdat ik ze bezoek. Een ander deel van mijn succes komt door de persoonlijke aandacht die ik geef. Ik geef gerichte aandacht en dat verdienen mijn klanten ook. Wat je geeft, komt altijd weer terug.”