8 september 2025
Thumbnail voor Hoe zet je in op duurzaamheid zonder winstgevendheid uit het oog te verliezen? We vroegen het aan ons Reisbizz Panel

Hoe zet je in op duurzaamheid zonder winstgevendheid uit het oog te verliezen? We vroegen het aan ons Reisbizz Panel

Duurzaamheid, toekomstverwachtingen, geopolitieke spanningen - de reisbranche dealt met een groot palet aan uitdagingen. Om wat meer duiding te geven, vragen we met enige regelmaat ons Reisbizz Panel voor wat toelichting op thema's die spelen in de reissector. Ditmaal de vraag: Hoe zet je in op duurzaamheid zonder winstgevendheid uit het oog te verliezen? 

Persoonlijk reisadviseur Diana Nohlen trapt af: "De reiswereld staat al geruime tijd “onder druk” wat duurzaamheid betreft, dus zullen wij moeten blijven vernieuwen met tools die klanten aanspreken en waar ze vertrouwen in hebben. Ik zie bij veel accommodaties dat zij heel vooruitstrevend zijn in hun duurzaamheid qua organisatie. Denk bijvoorbeeld aan recycling en het verminderen van plastic gebruik. Ook deze kleine veranderingen hoeven geen belemmering te zijn voor de winstgevendheid."

Sanne Veerman, ZRA bij TUI at Home, kan zich vinden in die gedachtegang: "Ik merk dat duurzaamheid en winstgevendheid goed samen kunnen gaan als je als reisorganisatie maar bewuste keuzes maakt. Bijvoorbeeld door langere verblijven op één plek te stimuleren, kleinschalige accommodaties te kiezen en duurzamere vervoersopties aan te bieden. Op die manier kun je verdienen maar bevorder je ook de duurzaamheid."

Minder printen, meer digitaal

Noël ten Thije van TravelXperts Den Ham wil graag overstappen op digitale reispapier: "Maar het gros van onze klanten wil langskomen en graag iets in handen hebben: we printen hier nog alles uit, niet echt duurzaam. Daarnaast zou een idee kunnen zijn standaard in de reissom een CO2 compensatie te includeren of de optie bieden om klanten vrijwillig te laten compenseren. Ook bieden we in maatwerk eco lodges en lokale excursies aan. We merken dat klanten het leuk vinden om bijvoorbeeld eens bij een lokale familie thuis te kijken. Op Bali heb ik een gids die klanten vervoert en excursies uitvoert met ze. Ik verdien er zelf niets aan maar gun die beste man zijn verdiensten. Ik ken hem al jaren en hij nodigt de klanten ook uit voor een diner bij hem thuis. Reizigers vinden het geweldig!"

Leonie Wünker van Klooster Reizen herkent waar Ten Thijse tegenaan loopt. "Interne processen aanpassen en optimaliseren is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Wij merken bijvoorbeeld dat niet alle klanten digitale tickets fijn vinden. Onze klanten komen geregeld nog bij ons op kantoor om deze geprint op te halen. Toch proberen we zoveel mogelijk digitaal te doen en niet meer alles zomaar te printen. We passen onze processen aan om zo efficiënt mogelijk te werken. Voor touroperators zal het kijken naar alternatieve producten, alternatieve bestemmingen en alternatieve vervoersmiddelen om zo toch de CO2 uitstoot te verminderen."

Arjan Dijkshoorn van VakantieXperts de Reiszaak sluit zich aan bij hen aan en besluit: "We proberen minder te printen, in de winkels hebben we led-verlichting en voor de rest doen we denk ik als een ieder ander thuis zal doen."

Recente berichten