SCHIPHOL – De ICE blijkt ook deze zomer nog niet het gedroomde alternatief voor het vliegtuig te zijn: de treinverbinding van Amsterdam naar Frankfurt kampt opnieuw met grote problemen. Veel treinen vallen uit, waardoor de daaropvolgende treinen overvol zijn, ondanks de eerder dit jaar ingevoerde reserveringsplicht.
Vorig jaar zomer werd er door reizigers steen en been geklaagd over overvolle ICE’s, die soms zo vol zaten dat ze de stations in Arnhem en Utrecht oversloegen omdat er niemand meer bij kon. Naar aanleiding daarvan hebben de NS en Deutsche Bahn besloten om deze zomer een reserveringsplicht in te voeren. Dat lijkt te helpen als de treinen volgens dienstregeling rijden, maar niet bij uitval.
Volgens Treinreiziger.nl zijn er alleen al in de eerste week van augustus 19 ICE-treinen uitgevallen op de verbinding tussen Nederland en Duitsland, terwijl die trein maar eens in de twee uur rijdt. Maandag werd het dieptepunt bereikt. Zo’n 800 reizigers zaten urenlang vast in een defecte ICE, en moesten uiteindelijk teruggesleept worden naar Arnhem. Daardoor liepen ze 7 uur vertraging op.
“Reizigers die maandag na het debacle met ICE 225 toch nog een poging wilden wagen om naar Duitsland te reizen, hadden nog een portie geluk nodig. Volgens getuigen werd ongeveer de helft van de gestrande reizigers toegelaten op de vervangende ICE, de rest paste er niet meer bij”, zo schrijft Treinreiziger.nl. NS International heeft op vragen van de site nog niet gereageerd.
Lees verder onder de tweet.
Een reisgenoot en ik zaten in de 225. Slepen of niet slepen? evacueren of niet evacueren? Het bleek lastiger dan gedacht.
— Winston (@WinstonEkkel) August 7, 2023
Het is begrijpelijk dat een trein van deze omvang (2x ICE-3) lastig is om op te lossen maar 800 reizigers 3,5 uur vast laten zitten is vrij onaanvaardbaar.
Verbetering nodig
De trein wordt veel gepromoot als alternatief voor het vliegtuig, maar met name in de zomer blijkt de capaciteit keer op keer ontoereikend. Bovendien is het materieel oud en onbetrouwbaar. Niet alleen bij de ICE, waar het door een gebrek aan voldoende treinstellen dat naar Nederland kan rijden niet mogelijk is om de capaciteit te verhogen, maar ook bijvoorbeeld op de IC naar Brussel.
Gelukkig is er wel verbetering op komst. Zo stromen er vanaf volgend jaar zowel op de ICE naar Frankfurt als de IC naar Brussel nieuwe treinstellen in (respectievelijk de ICE3neo en de ICNG-B). Daarvan zal er straks meer materieel beschikbaar zijn, zodat de capaciteit verhoogd kan worden. Bovendien hoopt de NS dat die treinen betrouwbaarder zijn: met name de ICE is nu erg vaak defect.
Over een jaar worden de nieuwe ICE3neo-treinstellen in gebruik genomen op de verbinding tussen Nederland en Frankfurt. Deze zomer kwam er al een stel naar Nederland voor testritten. De ICE3neo is sterk verwant aan het materieel dat Eurostar naar Nederland inzet (de E320). Foto: Deutsche Bahn