6 oktober 2024
Thumbnail voor ICE tussen Nederland en Zwitserland verdwijnt

ICE tussen Nederland en Zwitserland verdwijnt

De rechtstreekse ICE tussen Amsterdam en Bazel verdwijnt na 15 juli en keert ook in 2025 en 2026 niet meer terug. Daarmee vervalt na vele decennia de laatste dagtrein tussen Nederland en Zwitserland en zullen reizigers sneller voor het vliegtuig of de auto kiezen. Wel blijft er een slaaptrein (de Nightjet) op dit traject rijden.

Vanaf Schiphol vliegt KLM vier keer per dag naar Bazel en easyJet tot wel drie keer per dag.

Dienstregeling wordt te krap
De dienstregeling van de ICE naar Bazel, die dagelijks rijdt, is nu al erg krap. Door langdurige werkzaamheden, eerst tussen Frankfurt en Mannheim en later tussen Arnhem en Duisburg, is het vanaf 16 juli niet meer mogelijk om de trein te rijden.

Maar ook na de werkzaamheden zal de trein voorlopig niet meer terugkeren, zo heeft de SBB (de Zwitserse spoorwegen) tegenover Treinreiziger.nl bevestigd. Daardoor komen de ICE-treinen uit Nederland voortaan niet verder dan Frankfurt.

Mogelijk gaat in de toekomst wel een deel van de ICE’s doorrijden naar München. Dat is mogelijk nu vanaf de zomer het nieuwe ICE 3neo-materieel instroomt, waarvan veel meer treinstellen geschikt zijn voor het Nederlandse spoor. Daar wordt nog over nagedacht.

Naar Zürich kunnen reizigers na 15 juli alleen nog met de nachttrein zonder over te stappen. Wel werkt het nieuwe spoorwegbedrijf GoVolta aan plannen voor een nieuwe, langzamere dagtrein naar Bazel. Die plannen zijn echter nog niet definitief.