DEN HAAG - De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) legt aan KLM een boete op van 40.100 euro vanwege het niet terugbetalen van geannuleerde tickets aan klanten die via het failliete D-reizen hadden geboekt. Singapore Airlines en Cathay Pacific moeten om dezelfde reden boetes van respectievelijk 22.400 en 11.800 betalen.
De luchtvaartmaatschappijen weigeren de bedragen te betalen omdat ze eerder de tickets al aan D-reizen hebben terugbetaald. Maar volgens de Europese Verordening passagiersrechten hebben passagiers recht op terugbetaling of omboeking als een airline een vlucht annuleert, ook wanneer dat ticket is gekocht via een reisagent of tussenpersoon.
De ILT legt ook een last onder dwangsom op aan KLM omdat de maatschappij passagiers, die via tussenpersonen hebben geboekt, niet rechtstreeks de keuze aanbiedt tussen terugbetaling binnen zeven dagen of een omboeking. KLM moet daarvoor haar website aanpassen en mag niet meer terugverwijzen naar de reisbemiddelaar.
“Het maakt namelijk niet uit waar de passagier het vliegticket kocht: bij de luchtvaartmaatschappij zelf of via een reisbemiddelaar", stelt de ILT in een verklaring. "De luchtvaartmaatschappij blijft verantwoordelijk voor de terugbetaling.”
KLM heeft een maand de tijd om aan de last te voldoen en moet de ILT daarna wekelijks informeren over de voortgang. Elke keer dat ILT constateert dat KLM niet voldoet, verbeurt een dwangsom die in totaal kan oplopen tot 500.000 euro.
In december werd al bekend dat KLM en drie andere airlines een boete krijgen opgelegd voor het niet terubetalen van geannuleerde vliegtickets. Naast Cathay Pacific en Singapore Airlines werd toen ook Air Arabia Maroc genoemd, maar over die laatste maatschappij meldt de ILT nu niets.