13 maart 2025
Thumbnail voor Is het Europese beursgenoteerde bedrijf TUI een alternatief voor Amerikaanse reisproducten?

Is het Europese beursgenoteerde bedrijf TUI een alternatief voor Amerikaanse reisproducten?

Steeds meer Europeanen zoeken alternatieven voor Amerikaanse leveranciers vanwege het handelsbeleid van de nieuwe Amerikaanse regering. Kunnen Europese aanbieders van diensten en producten, zoals TUI, een volwaardig alternatief vormen voor hun Amerikaanse tegenhangers?

In Europa ontstaan op Facebook (ook een Amerikaans platform) steeds meer groepen die zich inzetten om de handelsbelemmeringen van Trump te omzeilen door Europese producten te kopen. Ook de website goeuropean.org speelt hierop in door consumenten te attenderen op het kopen van Europese producten. Het aloude ‘buy local’ krijgt opnieuw aandacht. Kijkend naar de reisindustrie zijn voor de Nederlandse en Belgische markt hotelketens zoals Accor en Scandic de tegenhangers van de Amerikaanse ketens Marriott, Hilton en IHG. De Europese ketens blijven echter in volume achter bij hun Amerikaanse concurrenten.

Verstrengelde belangen
Air France-KLM en de Lufthansa Group vormen alternatieven voor Delta, American, JetBlue en United. De belangen van Amerikaanse en Europese maatschappijen zijn echter op allerlei manieren met elkaar verstrengeld. Wat betreft een alternatief voor het populaire Airbnb: lange tijd was Booking.com, toen nog een puur Nederlands bedrijf, een goed alternatief. Inmiddels is het bedrijf, met hoofdkantoor in Amsterdam, onderdeel van een Amerikaans conglomeraat.

Wil je een accommodatie boeken bij een Europees bedrijf met een groot marktaandeel dat veelal samenwerkt met Europese partners, dan kom je al snel uit bij TUI. Wil je echter je iPhone of Bose-hoofdtelefoon inruilen voor een Europees alternatief, dan wordt het lastig—zo niet onmogelijk.

Recente berichten